Zakup auta osobowego w najbliższym kwartale deklaruje 20% ankietowanych pod koniec marca br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services (VWFS). Większość z nich (58%) planuje zakup samochodu używanego, najczęściej (48%) nie starszego niż 5-letni. Najczęstszym sposobem sfinalizowania transakcji będzie gotówka (62%).
„Co piąty (20%) badany deklaruje chęć kupna samochodu w najbliższym kwartale. Kolejne 24% odpowiedziało, że jeszcze nie wie, a 56% na pewno nie zdecyduje się na taki zakup. Jakie auta chcą kupować Polacy? Tradycyjnie największą grupą są zwolennicy samochodów używanych: na nowe zdecyduje się jedynie 42% badanych. Ciekawe wyniki przynosi pytanie dotyczące wieku pojazdów: nie starsze niż 5 lat chce kupić łącznie prawie połowa respondentów: roczne – 1%, dwuletnie – 2%, trzyletnie – 9%, czteroletnie – 9% i pięcioletnie – 27%” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.
Jak podkreśla VWFS, to właśnie dlatego w ofercie firm leasingowych, poza autami nowymi – prosto z salonu – coraz częściej można znaleźć samochody używane.
„Cechą tych pojazdów jest to, że są w bardzo dobrym stanie, mają pewną historię, oryginalne przebiegi, pełną dokumentację i były serwisowane w ASO. Dodatkowo, przed sprzedażą są sprawdzone w stacji kontroli pojazdów i otrzymują roczną gwarancję” – powiedziała dyrektor marketingu Volkswagen Financial Services Daria Zielaskiewicz, cytowana w komunikacie.
Na początku marca br. został otwarty VWFS Store – pierwszy salon samochodów używanych pod marką Volkswagen Financial Services. To jedyny na świecie punkt sprzedaży tej firmy, która działa w 51 krajach. Volkswagen Financial Services Store ruszył jednocześnie w formie platformy online oraz stacjonarnego autosalonu w Warszawie. Jego oferta obejmuje poleasingowe samochody marek Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT oraz Porsche, sprawdzone pod względem technicznym, z pewną historią i roczną gwarancją, a przy tym dostępne w rozsądnych ratach kredytu i leasingu., przypomniano w materiale.
„Chcemy promować trend użytkowania pojazdu bez konieczności kupowania go. Ta formuła w ostatnich latach doskonale sprawdza się w przypadku nowych aut. Wierzymy, że sprawdzi się również w przypadku samochodów poleasingowych” – skomentowała Zielaskiewicz.
Podczas badania zapytano także o preferencje dotyczące sumy, jaką kupujący zamierzają przeznaczyć na samochód. Ponad połowa, czyli 55% respondentów zamierza kupić auto za nie więcej niż 50 tys. zł. Na wydatek w granicach od 50 do 100 tys. zł gotowych jest kolejne 28%. Liczną grupę stanowią ci klienci, którzy na zakup samochodu w najbliższym kwartale przeznaczą więcej niż 100 tys. zł – 13%. Najmniejszą zaś (4%) dysponujący funduszami powyżej 150 tys. zł.
„Choć wyraźnie przeważającą liczebnie grupą są wciąż nabywcy szukający zarówno najstarszych i najtańszych aut – nawet takich w cenie poniżej 20 tys. zł – warto zwrócić uwagę na z roku na rok rosnący odsetek tych, którzy szukają samochodów coraz lepszej jakości i takich gwarantujących maksimum mobilności. Ta grupa z pewnością będzie powiększać się wraz ze wzrostem zamożności Polaków. Temu trendowi sprzyja także coraz większa podaż wspomnianych już pewnych i sprawdzonych aut poleasingowych” – wskazała ekspertka Volkswagen Financial Services.
Jeśli chodzi o sposób finansowania zakupu, 62% deklaruje, że nabywając samochód zapłaci za niego gotówką. Pozostała grupa zdecyduje się na jeden z produktów finansowych.
„Miłym zaskoczeniem jest dla rosnący popyt na nowoczesne produkty finansowe, takie jak niskie raty oraz leasing konsumencki. […] Jako podmiot, który wprowadzał niskie raty na rynek cieszymy się, że w ciągu zaledwie 7 lat stały się one tak popularne” – zaznaczyła Zielaskiewicz.
Według badania, 15% respondentów zadeklarowało, że w posiadanie auta wejdzie właśnie w ten sposób (niskie raty – 10%, leasing konsumencki – 5%).
W leasingu i kredycie z niskimi ratami klienci co miesiąc spłacają tylko zakładaną utratę wartości samochodu – nowego lub poleasingowego – w okresie umowy, a nie jego całą wartość. Po jej zakończeniu – 24, 36 lub 48 miesiącach – można oddać pojazd i od razu wybrać nowy model, wyjaśniono w materiale.
Danych dotyczących koniunktury na rynku motoryzacyjnym dostarczyło badanie ARC Rynek i Opinia wykonane na zlecenie VWFS pod koniec marca br. na grupie 1 017 osób.
Źródło: ISBnews