CPK ogłosiło w ostatnich 12 miesiącach ok. 60 postępowań przetargowych na ponad 8,3 mld zł, podała spółka w podsumowaniu 2024 r. Podpisała też kilkadziesiąt ważnych umów, a cały rok zakończyła mocnym akcentem – przyjęciem 31 grudnia przez rząd Programu Wieloletniego CPK gwarantującego całemu projektowi finansowanie w wysokości ponad 131 mld zł, podkreślono.
„Ubiegły rok minął w spółce CPK pod znakiem wielu ważnych wydarzeń na drodze do budowy nowego lotniska i sieci Kolei Dużych Prędkości. Po tym, jak premier Donald Tusk ogłosił kontynuację projektu w urealnionej formie i w możliwych do osiągnięcia terminach, inwestycja otrzymała znaczne wsparcie finansowe” – czytamy w komunikacie.
„W 2024 roku największe zainteresowanie mediów wzbudziło przyjęcie i zaprezentowanie opinii publicznej projektu budowlanego terminala lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego. Projekt został przygotowany przez konsorcjum Foster and Partners i Buro Happold oraz 30 innych firm projektowych. W skład dokumentacji wchodziło ok. 6 250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W pracach nad nimi brało w sumie udział 500 projektantów z różnych branż. W efekcie już w pierwszym etapie lotnisko CPK będzie miało przepustowość ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy” – czytamy dalej.
CPK podkreśla, że w całym roku pod inwestycje CPK wywłaszczona nie została ani jedna osoba. W sumie w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć zakupiło już ponad 1 800 działek o łącznej powierzchni ponad 1 700 ha.
„Dzięki przekazaniu w połowie grudnia do Wojewody Mazowieckiego aktualnej listy działek nabytych w PDN w najbliższych tygodniach spodziewamy się otrzymania decyzji lokalizacyjnej dla lotniska i części węzła kolejowego. Już od sierpnia mamy natomiast decyzję lokalizacyjną dla budowy linii wysokiego napięcia na 110 kV i 220 kV, celem zasilania portu lotniczego w energię elektryczną” – wskazano także.
Z polskim konsorcjum firm CPK podpisało umowy na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych AOCC.To element trwającego projektowania tzw. obiektów wspierających (Support Infrastructure Engineering – SIE) – tj. wieża kontroli ruchu lotniczego i budynki służb ratowniczo-gaśniczych. Jednocześnie w trybie dialogu konkurencyjnego toczy się postępowanie na zaprojektowanie, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) oraz prace nad dokumentacją projektową dla dróg startowych i kołowania, płyt postojowych i dróg przylotniskowych.
Najbardziej zaawansowane inwestycje kolejowe CPK trwają w Łodzi i dotyczą 4,6-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości, dla którego spółka ma już pozwolenia na budowę. Po niedawnym otwarciu ofert w przetargu na drążenie, trwa teraz proces wyłaniania wykonawcy tego najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Na realizację projektuprzewidziano 2,8 mld zł. Jednocześnie w Łodzi kończy się budowa komory startowej Retkinia i prace związane ze wzmacnianiem fundamentów budynku Łódzkiego Domu Kultury, podano także.
Na zaawansowanym etapie jest projektowanie całej tzw. linii Y, czyli trasy Kolei Dużych Prędkości; Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań. To łącznie 480 km, po których pociągi mają jeździć z prędkością do 320 km/h. Trwają jednak także prace nad innymi, ważnymi odcinkami kolejowymi. W sierpniu pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek, a we wrześniu dla odcinka Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Na terenach przebiegu potencjalnych wariantów linii kolejowej CMK Północ, czyli Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie i Grudziądz – Gdańsk przeprowadzono cykl wydarzeń informacyjno-konsultacyjnych.
„W minionym roku zawarliśmy również kontrakt o wartości ok. 85 mln zł na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego CPK. To bardzo ważny element sieci, który docelowo zintegruje lotnisko CPK z siecią kolejową w Polsce.Podpisaliśmy umowę z hiszpańską firmą inżynieryjną INECO na doradztwo techniczne przy projektowaniu i budowie Kolei Dużych Prędkości, a także kontrakt z firmą HPC POLGEOL na badania terenowe wody i gruntu w rejonie projektowanego dworca kolejowego i terminala lotniska CPK” – wymieniono.
„Aby nowy port lotniczy i dworce kolejowy oraz autobusowy sprostały stawianym wymaganiom, niezbędna jest również budowa lub rozbudowa dróg zapewniających połączenie lotniska z istniejącymi trasami. W tym celu spółka CPK ogłosiła jesienią przetarg na wykonawców projektowania i budowę dróg wokół lotniska CPK. Finalnie powstać mają tak ważne elementy drogowej infrastruktury jakwęzeł 'Baranów’ na autostradzie po wschodniej stronie lotniska,węzeł 'CPK Wschód’, czy odcinek drogi krajowej nr 50. W ramach całości kontraktu wokół lotniska CPK zostanie zbudowana i przebudowana sieć drogowa ołącznej długościponad90 km” – dodano.
31 grudnia Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.
Źródło: ISBnews