Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) uruchomiło nabór, który potrwa do 10 stycznia 2025 r., na projekty dotyczące e-usług dla dużych podmiotów, poinformowali przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji i CPPC. Budżet projektu to 878 mln zł, a jego celem jest poszerzenie oferty e-usług dostępnych powszechnie.
„Zrealizowano dotychczas ponad 233 projekty dotyczące e-usług, a państwo na e-usługi wydało ponad 2,8 mld zł. Państwo w zakresie e-usług dokonało też wielkiej transformacji, bo dzięki programom, które Ministerstwo Cyfryzacji z jednostkami podległymi realizowało, powstał m.in. e-urząd skarbowy, e-podatnik, e-pełnomocnik, powstała e-recepta, powstało e-skierowanie czy jest dostępna historia wizyt” – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas konferencji prasowej.
„Dzisiaj będziemy chcieli przejść na wyższy poziom tej odpowiedzialności za e-usługi i ogłaszamy kolejny nabór na realizację różnego rodzaju e-usług, które będą dostępne dla dużych podmiotów, bo chcemy wprowadzać usługi powszechne. W tym naborze na to będziemy stawiali. Blisko 900 mln zł, 878 mln zł, które będą na różnego rodzaju dofinansowania” – dodał wicepremier.
Wskazał, że chodzi przede wszystkim o obszary, które odpowiadają za e-administrację, ale też za to, jak będzie wyglądała transformacja wymiaru sprawiedliwości, transformacja w ochronie zdrowia, a także projekty w sektorze cyfrowej edukacji.
„Otworzyliśmy dzisiaj bramki konkursu dla jednostek administracji rządowej, jednostek podległych w administracji rządowej, które mogą do 10 stycznia złożyć wniosek o środki unijne […] na rozbudowę różnych systemów informatycznych do świadczenia albo e-usług dla mieszkańców, dla obywateli naszego kraju, albo systemów wspomagających zarządzanie daną jednostką, czyli takich back-office’owych rozwiązań wspomagających zarządzanie jednostką od wewnątrz, co też będzie się przekładało oczywiście na lepszą obsługę klienta, obywatela, przedsiębiorcy” – powiedział dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa Wojciech Szajnar.
O te środki mogą się ubiegać jednostki administracji rządowej, jednostki podległe oraz samorządy zawodowe, dodał.
„Kładziemy bardzo duży nacisk w tym przedsięwzięciu na rozwiązania, które będą miały charakter masowy, powszechny. Nie chcemy finansować takich projektów, które będą świadczyły e-usługi dla bardzo niewielkiej grupy mieszkańców, wysoce specjalistyczne. Oczywiście, one też są potrzebne, ale tutaj chcemy dokonać istotnego skoku w cyfryzacji procesów, relacji obywatela z państwem, a więc chcemy finansować usługi o najbardziej powszechnym, rozbudowanym charakterze” – dodał dyrektor.
Szajnar wskazał, że liczy, iż z tego projektu powstanie sto kilkadziesiąt nowych e-usług, które w ciągu następnych trzech lat od podpisania umów będą wdrażane, realizowane i następnie udostępnione mieszkańcom.
Źródło: ISBnews