Do spodziewanych trudności w nadchodzącym sezonie grzewczym przygotowuje się 67% Polaków, wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia. Ponad połowa badanych deklaruje, że mogłaby zimą obniżyć temperaturę w domu o 2 stopnie Celsjusza, zaś za najmniej uciążliwy sposób oszczędzania energii przez miasta uważają ograniczenie oświetlenia szyldów i reklam.
85% Polaków obawia się trudnego okresu grzewczego. W największym stopniu dotyczy to kobiet oraz wśród osób z grupy wiekowej od 35 do 44 lat (po 89%), ale poczucie niepewności obecne jest we wszystkich grupach demograficznych i we wszystkich odsetek osób obawiających się najbliższego okresu grzewczego wynosi ponad 80%, podano w komunikacie.
„Znacznie ponad połowa badanych (67%) w jakiś sposób przygotowuje się na trudną grzewczo zimę, co trzeci respondent (33%) przyznaje, że oszczędza dokładnie na ten cel pieniądze. Nieco częściej oszczędności na przyszłe opłaty związane z ogrzewaniem gromadzą kobiety (36%) oraz osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej od 18 do 65 lat (37%)” – czytamy dalej.
Temperatura powietrza w domu najczęściej uznawana przez badanych jako idealna to 22 stopnie Celsjusza, przy czym 57% respondentów jest gotowa obniżyć ją o 2 stopnie.
„Zdaniem Polaków, zdecydowanie najmniej uciążliwym sposobem na redukcję zużycia prądu jest ograniczenie oświetlenia szyldów i reklam. Tylko 13% badanych twierdzi, że ograniczenie oświetlenia ulicznego byłoby nieuciążliwe. Podobny odsetek – 12% byłby za obniżeniem temperatury powietrza w sklepach, urzędach czy szkołach. Co ciekawe nieco chętniej obniżalibyśmy temperaturę w pomieszczeniach zimą niż rezygnowali z klimatyzacji latem” – wskazano także w materiale.
Badanie zostało zrealizowane od 28 lipca do 3 sierpnia 2022 przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1037). Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat.
Źródło: ISBnews