Eksport towarów z Polski spadł o 2,2% r/r do 79 053 mln euro w III kw. 2023 r., zaś import spadł o 11,4% r/r do 77 598 mln euro, wynika z danych przedstawionych przez Narodowy Bank Polski (NBP).
„Po wyraźnym obniżeniu dynamiki eksportu towarów w pierwszych dwóch kwartałach 2023 r., w III kwartale 2023 r. nastąpił spadek jego wartości. W tym okresie oszacowana wartość eksportu wyniosła 355,6 mld zł, była więc mniejsza o 7,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Dane statystyki handlu zagranicznego wskazują, że złożył się na to jednoczesny spadek cen i wolumenu. Ceny eksportu w omawianym okresie były niższe o 4,4% r/r, do czego, obok spadków cen w handlu światowym, przyczyniła się także deprecjacja nominalnego kursu złotego. Z kolei wolumen eksportu zmniejszył się o 3,5% r/r, co było związane z rozprzestrzenianiem się tendencji recesyjnych w gospodarkach europejskich” – czytamy w komentarzu banku centralnego.
Największy wpływ na spadek eksportu ogółem miało zmniejszenie sprzedaży towarów zaopatrzeniowych. Kategorią, gdzie kontynuowany był wzrost eksportu w III kwartale 2023 r. pozostały środki transportu. Jej wzrost jednak znacząco się obniżył w porównaniu z poprzednimi kwartałami, głównie w wyniku stagnacji w eksporcie części samochodowych, wskazał NBP.
Dominacja tendencji spadkowych znalazła odzwierciedlenie w strukturze geograficznej. Spośród pięćdziesięciu najważniejszych partnerów handlowych, w III kwartale 2023 r. wartość eksportu zmniejszyła się do 38 krajów. Ze względu na duży udział kategorii o największych spadkach (towary zaopatrzeniowe i dobra konsumpcyjne trwałe), eksport do krajów UE zmniejszył się bardziej niż do gospodarek pozaeuropejskich.
„W imporcie nastąpiło pogłębienie się tendencji spadkowej. W III kwartale 2023 r. wartość importowanych towarów zmniejszyła się o 16,0% r/r, co wynikało ze spadku cen o 9,4% r/r i zmniejszenia wolumenu o 6,9% r/r. Duży wpływ na powiększenie się skali spadku cen importu miały ceny paliw, które w porównaniu z rokiem poprzednim były niższe o 38,6%. Podobnie jak w eksporcie spadek importu miał miejsce w pięciu z sześciu głównych kategorii. Obok paliw wyraźnie niższa w porównaniu z rokiem poprzednim była także wartość importowanych towarów zaopatrzeniowych oraz dóbr inwestycyjnych. Pogłębił się także spadek przywozu towarów konsumpcyjnych i żywności. Wzrost importu odnotowano jedynie w kategorii obejmującej środki transportu, głównie w wyniku szybko rosnącego popytu na samochody osobowe. Zahamowaniu uległa natomiast wzrostowa tendencja importu części motoryzacyjnych” – czytamy dalej.
Wartość importu z większości krajów była mniejsza w porównaniu z rokiem poprzednim. W III kwartale 2023 r. nastąpił silny spadek importu z Chin zarówno ze względu na zmniejszenie popytu na komponenty do produkcji eksportowej, jak i słabszy popyt na dobra konsumpcyjne trwałego użytku, wymieniono również.
„Od początku 2023 r. saldo obrotów towarowych pozostaje dodatnie. W III kwartale 2023 r. ukształtowało się ono na poziomie 6,5 mld złotych wobec deficytu 32,3 mld zł w okresie lipiec-wrzesień 2022 r. Nadwyżka była niższa niż w dwóch pierwszych kwartałach 2023 r., jednak skala poprawy salda była podobna. Poprawie salda sprzyjał silniejszy spadek cen importu niż eksportu, co znalazło odzwierciedlenie w dalszym wzroście wskaźnika terms of trade. Także spadek wolumenu importu był głębszy niż wolumenu eksportu. Ponieważ poprawa salda następowała głównie w wyniku dużego spadku wartości importu, nastąpiło silne zmniejszenie się nierównowagi w kategoriach charakteryzujących się deficytem. Najbardziej zmniejszył się deficyt w paliwach (pozostał jednak większy w porównaniu z okresem sprzed wybuchu wojny w Ukrainie). Wyraźnie zmniejszyło się także ujemne saldo w towarach zaopatrzeniowych i dobrach inwestycyjnych. Łącznie zmniejszenie deficytu w tych trzech kategoriach odpowiadało za 95% poprawy salda w omawianym okresie. Ze względu na duży spadek cen paliw i spadek importu z Chin, bilans handlu towarami poprawił się w III kwartale 2023 r. głównie w wymianie z krajami spoza UE” – napisano dalej w komentarzu.
Źródło: ISBnews