Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych wzrosła o 10,8% r/r do 38,7 mld euroo (178 mld zł) w okresie styczeń-wrzesień 2023 r., wynika z obliczeń Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) na podstawie danych Ministerstwa Finansów. Import produktów rolno-spożywczych wyniósł 24,5 mld euroo (113 mld zł) i był o 5,4% wyższy r/r, nastąpił wzrost dodatniego salda handlu zagranicznego w tym okresie o 21,7% r/r do 14,2 mld euro (56 mld zł).
„Na rynku UE w okresie dziewięciu miesięcy 2023 r. sprzedano towary o wartości 28,4 mld euro (130 mld zł) – wzrost wartości o 9% w odniesieniu do analogicznego okresu 2022 r. Udział rynku Unii euroopejskiej w polskim eksporcie wyniósł 73%. Do krajów UE wywożono głównie: wyroby tytoniowe, mięso drobiowe, produkty mleczne, pieczywo i wyroby piekarnicze, mięso wołowe, karmę dla zwierząt, a także wyroby czekoladowe” – czytamy w raporcie.
Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (9,9 mld euro, wzrost o 14%), Niderlandów (2,4 mld euro, wzrost o 1%), Francji (2,3 mld euro, wzrost o 8%), Włoch (1,9 mld euro, wzrost o 10%) i Czech (1,8 mld euro, wzrost o 13%). Do krajów pozaunijnych (tzw. krajów trzecich) wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 10,3 mld euro (47 mld zł) – wzrost wartości eksportu o 15%, podano także.
Udział krajów zlokalizowanych poza Unią Euroopejską w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniósł 27%.
„Do krajów pozaunijnych z Polski eksportowano przede wszystkim: pszenicę, produkty mleczne, mięso drobiowe, pieczywo i wyroby piekarnicze, czekoladę i wyroby czekoladowe oraz wyroby tytoniowe. Największymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych w krajach trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 3,1 mld euro, wzrost o 16%), Ukraina (782 mln euro, wzrost o 12%), Stany Zjednoczone (623 mln euro, wzrost o 11%) oraz Arabia Saudyjska (357 mln euro, spadek o 8%), a w dalszej kolejności: Nigeria (344 mln euro, 2,5-krotny wzrost), Turcja (284 mln euro, 2,3-krotny wzrost) i Izrael (260 mln euro, spadek o 11%)” – czytamy dalej.
Wzrost wartości polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych w okresie dziewięciu miesięcy 2023 r. był stymulowany nadal wysokimi cenami transakcyjnymi na rynku unijnym i światowym. Do wzrostu eksportu w 2023 r., podobnie jak w latach poprzednich, przyczyniały się również działania ze strony przemysłu rolno-spożywczego w kierunku doskonalenia jakości eksportowanych surowców i produktów oraz dywersyfikacji rynków zbytu, podał KOWR.
W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych dominowało mięso, przetwory mięsne i żywiec, podał KOWR.
„W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej mięsa, przetworów mięsnych i żywca były o 4% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 7,4 mld euro, stanowiąc 19% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych. Największy udział w wartości eksportu mięsa przetworów mięsnych i żywca miały: mięso drobiowe (41% – 3,1 mld euro), przetwory mięsne (25% – 1,9 mld euro), mięso wołowe (22% – 1,7 mld euro) oraz mięso wieprzowe (8% – 620 mln euro)” – czytamy dalej.
Drugą pod względem wartości pozycję z 15% udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory zbożowe, których łączna sprzedaż, w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r., wzrosła o 20%, do 5,7 mld euro. Z Polski od stycznia do września 2023 r. wyeksportowano 10 mln ton ziarna zbóż za 2,7 mld euro, podano także.
Wzrosła również wartość eksportu: tytoniu i wyrobów tytoniowych (o 28%, do 4,1 mld euro), cukru i wyrobów cukierniczych (o 21%, do 2,8 mld euro), ryb i przetworów (o 10%, do 2,1 mld euro), a także warzyw i przetworów (o 17%, do 1,9 mld euro) oraz owoców łącznie z przetworami (o 2% do 1,4 mld euro). Większa była również wartość wywozu nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych – o 7% (1,2 mld euro), kawy, herbaty i kakao – o 5% (0,8 mld euro), soków owocowych i warzywnych – o 2% (0,6 mld euro).
„Obniżeniu uległa wartość eksportu produktów mlecznych – o 7% (2,6 mld euro) oraz alkoholi – o 8% (0,6 mld euro)” – napisał KOWR.
Źródło: ISBnews