Przyspieszenie wdrażania technologii cyfrowych w Polsce i zrealizowanie założeń unijnego planu „Droga do Cyfrowej Dekady”, umożliwi uzyskanie w PKB dodatkowych 491 mld zł do 2030 roku, wynika z przygotowanego na zlecenie Amazon Web Services (AWS) raportu „Unlocking Europe’s Digital Potential”.
„UE i Polska czynią postępy w realizacji niektórych celów Dekady Cyfrowej. Widzimy, że osiągnięcie 100% cyfryzacji podstawowych usług publicznych do 2030 r. jest możliwe. Prawdopodobnie uda się także osiągnąć cele w zakresie łączności internetowej. W pozostałych obszarach wymagane jest przyspieszenie zmian. Jeśli chcemy osiągnąć wszystkie pozytywne skutki gospodarcze założone w agendzie Dekady Cyfrowej, niezbędne będzie większe wykorzystanie m.in. chmury i uczenia maszynowego przez przedsiębiorstwa. Trzeba się także liczyć z procesem przekwalifikowania i podnoszenia kompetencji cyfrowych obecnych pracowników, by sprostali wymogom technologii” – powiedział dyrektor generalny Amazon Web Services w Europie Środkowo-Wschodniej Przemysław Szuder, cytowany w komunikacie.
Z szacunków przedstawionych w raporcie wynika m.in., że w Polsce wciąż zbyt mało firm wykorzystuje możliwości oferowane przez dostępne narzędzia cyfrowe. Obecnie 15% polskich firm korzysta z rozwiązań chmurowych, 18% – ze sztucznej inteligencji (AI) i 8% – z rozwiązań big data. Analogicznie w całej Unii z chmury korzysta obecnie 26% firm, z AI – 25%, a 14% wykorzystuje big data. W Polsce podobne zwiększenie implementacji technologii chmury w małych firmach może wygenerować 10 mld zł wartości dodanej w PKB, wymieniono w informacji.
„W Polsce podstawowe kompetencje cyfrowe posiada nieco ponad 44%. Przy obecnych trendach wydaje się mało prawdopodobne, by Polska osiągnęła unijny cel, zgodnie z którym do 2030 roku 80% populacji powinno dysponować podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi. Przy obecnym tempie postępu w 2030 roku odsetek populacji z podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi wyniesie zaledwie 52%” – czytamy w informacji.
Jednocześnie 77% przedsiębiorstw w Polsce uważa umiejętności cyfrowe za ważne lub kluczowe, zaś w przypadku przedsiębiorstw intensywnie wykorzystujących technologie cyfrowe odsetek ten wzrasta do 95%. 45% przedsiębiorstw intensywnie wykorzystujących technologie cyfrowe stwierdziło, że niedostateczny poziom umiejętności cyfrowych spowolnił ich wzrost, 26% – że zwiększył koszty, a 43% – że spowolnił rozwój nowych technologii, czytamy dalej.
„Dostęp do infrastruktury bez ograniczeń i wspieranie zrównoważonego rozwoju UE jest na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów w zakresie łączności. W Polsce wskaźnik gospodarstw domowych objętych stacjonarnymi sieciami o bardzo wysokiej przepustowości (VHCN) wynosi 65%. Tym niemniej konieczne są dalsze działania wspierające rozwój rozwiązań o niskich opóźnieniach, takich jak obliczenia brzegowe, co umożliwi przetwarzanie, analizę i przechowywanie danych bliżej ich źródła” – zaznaczono w komunikacie.
Polska dotychczas osiągnęła 65% swojego celu w zakresie cyfrowych usług publicznych dla obywateli i 67% celu w zakresie cyfrowych usług publicznych dla przedsiębiorstw. Jednocześnie w Polsce do korzystania z usług cyfrowej administracji przyznaje się blisko połowa społeczeństwa (49%). Z badań wynika, iż w Polsce 43% respondentów ma dostęp do swojej dokumentacji medycznej online, a 54% zostało w przeszłości poproszonych o potwierdzenie tożsamości online.
W Polsce badaniem objęto ponad 1 000 konsumentów i 1 300 przedsiębiorców.
Źródło: ISBnews