Komisja Europejska (KE) planuje nieznaczną korektę ostatecznych ceł wyrównawczych na import pojazdów elektrycznych (BEV) z Chin w porównaniu do poziomu obowiązującego od 5 lipca br., podała Komisja. Tesla jako eksporter z Chin ma otrzymać stawkę na poziomie 9%.
„Nieznaczna korekta proponowanych stawek celnych na podstawie uzasadnionych uwag dotyczących środków tymczasowych, otrzymanych od zainteresowanych stron, a także wniosków z dochodzenia, które nie zostało jeszcze zakończone:
– Świat: 17,0%
– Geely: 19,3%
– SAIC: 36,3%
– inne współpracujące firmy: 21,3%
– wszystkie pozostałe spółki niewspółpracujące: 36,3%” – czytamy w komunikacie.
„Decyzja o przyznaniu Tesli jako eksporterowi z Chin indywidualnej stawki cła, ustalonej na tym etapie na poziomie 9%” – podano także.
Ponadto kilku chińskich eksporterów i niektóre spółki joint venture z producentami z UE, które w okresie objętym dochodzeniem nie prowadziły jeszcze eksportu, będą mogły skorzystać z niższej stawki cła przewidzianej dla współpracujących z nimi powiązanych przedsiębiorstw.
KE zdecydowała też o niepobieraniu z mocą wsteczną ceł wyrównawczych.
W październiku 2023 r. Komisja formalnie wszczęła z urzędu dochodzenie w sprawie importu pojazdów elektrycznych z Chin. W lipcu 2024 r. opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej rozporządzenie nakładające tymczasowe cła wyrównawcze na import pojazdów elektrycznych z Chin. Cła weszły w życie 5 lipca 2024 r.
Ostateczne środki muszą zostać nałożone nie później niż 4 miesiące po nałożeniu ceł tymczasowych. Rozporządzenie wykonawcze Komisji zawierające ostateczne ustalenia dochodzenia ma zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym najpóźniej do 30 października 2024 r. (maksymalnie w ciągu 13 miesięcy od wszczęcia).
Wszelkie potencjalne środki będą obowiązywać przez 5 lat i będą mogły zostać przedłużone na podstawie uzasadnionego wniosku i późniejszego przeglądu.
Śledztwo zostało ogłoszone przez przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen 13 września 2023 r. podczas jej przemówienia o stanie Unii Europejskiej (SOTEU).
Decyzja ta została podjęta w oparciu o rosnące obawy dot. szybkiego wzrostu eksportu tanich pojazdów elektrycznych z Chin do UE, podała Komisja.
Źródło: ISBnews