Komisja Europejska zaproponowała zaostrzenie norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych po roku 2030 o 45%, po roku 2035 – o 65% i po 2040 – o 90%, poinformowała Komisja. Proponuje też, by po roku 2030 wszystkie autobusy miejskie były bezemisyjne.
„Komisja proponuje stopniowe wprowadzanie surowszych norm emisji CO 2 dla prawie wszystkich nowych pojazdów ciężarowych z certyfikowanymi emisjami CO2 w stosunku do poziomów z roku 2019, w szczególności:
– redukcję emisji o 45% od 2030 r.;
– redukcję emisji o 65% od 2035 roku;
– redukcję emisji o 90% od 2040 r.” – wskazano w komunikacie.
W ocenie Komisji Cele te pomogą ograniczyć emisje CO2 w sektorze transportu – ciężarówki, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne odpowiadają za ponad 6% całkowitej emisji gazów cieplarnianych (GHG) w UE i ponad 25% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego.
Te zaostrzone normy emisji zapewniłyby, że ten segment sektora transportu drogowego przyczyni się do przejścia na mobilność bezemisyjną oraz cele UE w zakresie klimatu i zerowego zanieczyszczenia, podano także.
Aby stymulować szybsze wprowadzanie autobusów bezemisyjnych w miastach, Komisja proponuje również, aby od 2030 r. wszystkie nowe autobusy miejskie były bezemisyjne.
W ocenie Komisji, jej propozycje będą miały pozytywny wpływ na transformację energetyczną poprzez zmniejszenie popytu na importowane paliwa kopalne oraz zwiększenie oszczędności energii i wydajności w unijnym sektorze transportu.
Zmiany – jak wskazuje KE – mają też przynieść korzyści europejskim przewoźnikom i użytkownikom w postaci obniżenia kosztów paliwa i całkowitego kosztu posiadania oraz zapewnić szersze zastosowanie bardziej energooszczędnych pojazdów.
Poprawi również jakość powietrza, zwłaszcza w miastach oraz zdrowie Europejczyków, puentuje Komisja.
Przypomina też, że UE jest liderem rynku w produkcji samochodów ciężarowych i autobusów, a wspólne ramy prawne – jak podkreśla – pomagają zabezpieczyć tę pozycję na przyszłość.
W szczególności zmienione normy stanowią wyraźny i długoterminowy sygnał, który ma ukierunkować inwestycje unijnego przemysłu w innowacyjne technologie bezemisyjne i przyspieszyć rozwój infrastruktury do ładowania i tankowania, podano.
Źródło: ISBnews