Komisja Europejska (KE) przyjęła rozporządzenie wprowadzające etykietę emisji lotniczych (FEL), która wskazuje metodologię obliczania emisji, podała Komisja. Linie lotnicze obsługujące loty w obrębie UE lub z UE będą mogły dobrowolnie wprowadzić to rozwiązanie od lipca 2025 r.
„Na początku przyszłego lata pasażerowie będą mieli możliwość przeglądania i porównywania szacowanych emisji gazów cieplarnianych swoich lotów, co umożliwi im podejmowanie bardziej świadomych decyzji zakupowych” – czytamy w komunikacie.
Obecnie brak wspólnej metodologii i kryteriów szacowania emisji lotniczych sprawia, że linie lotnicze i sprzedawcy biletów zgłaszają poziomy emisji, korzystając z różnych metodologii, które niekoniecznie są porównywalne. Etykieta emisji lotniczych ma na celu zmianę tego stanu rzeczy poprzez ustanowienie niezawodnej i zharmonizowanej metodologii szacowania emisji lotniczych, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak typ samolotu, średnia liczba pasażerów i wolumen ładunku na pokładzie, a także zużyte paliwo lotnicze, podała Komisja.
Podczas wyszukiwania lotów lub rezerwacji biletów online, obok danych dotyczących emisji lotów będzie wyświetlana etykieta emisji lotniczych.
„Pomoże to pasażerom podejmować świadome decyzje i ochroni ich przed wprowadzającymi w błąd twierdzeniami o greenwashingu” – wskazała Komisja.
Etykieta emisji lotniczych – jak podaje Komisja – będzie wspierać przejście lotnictwa na zerową emisję netto, zapewniając „uczciwą konkurencję między liniami lotniczymi, promując wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) i wspierając odnowę floty”.
Ponieważ szacunki opierają się na rzeczywistych danych dotyczących zużycia, zachęci to również linie lotnicze do bardziej wydajnej i zrównoważonej działalności, podano.
Do 1 lutego 2025 r. linie lotnicze obsługujące loty w obrębie UE lub odlatujące z UE mogą zdecydować się na udział w programie Flight Emissions Label. Aby to zrobić, muszą przesłać wymagane dane do EASA. Pierwsze etykiety lotów zostaną przydzielone przez EASA do 1 lipca 2025 r. i będą miały zastosowanie do lotów zaplanowanych w sezonie zimowym 2025 r.
Rozporządzenie jest częścią szerszej strategii UE mającej na celu promowanie zrównoważonego lotnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem zwiększenia wykorzystania SAF poprzez różne inicjatywy, w tym ReFuelEU Aviation, unijny system handlu emisjami (EU ETS) i inne środki. Celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji w branży lotniczej przy jednoczesnym zachęcaniu do przejścia na bardziej zrównoważone praktyki.
Jednocześnie zakazano innych inicjatyw wyświetlania pasażerom informacji o emisjach lotniczych w UE. Ma to zapewnić, że wszyscy operatorzy będą przestrzegać tych samych standardów.
Źródło: ISBnews