Otwarcie kolejnych 50 centrów usług wspólnych w Polsce planowane jest w ciągu najbliższego roku. Liczba osób zatrudnionych we wszystkich centrach łącznie powinna zwiększyć się o 6,1% r/r do 376,9 tys., wynika z najnowszego raportu ABSL „Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2021”.
Biorąc pod uwagę szacunki wynikające z tzw. efektu mnożnikowego, sektor generuje bezpośrednio lub pośrednio 639 tys. miejsc pracy w Polsce. Według najnowszych szacunków ABSL, odpowiada on obecnie za ponad 3,5% PKB Polski.
„Spośród centrów planujących w najbliższym roku rozszerzyć prowadzoną w Polsce działalność, 17% zamierza otworzyć nowe centrum (reinwestować)w Polsce. Łącznie planowane jest otwarcie 50 centrów […]. Plany dotyczą głównie otwarcia centrów IT, a następnie centrów SSC/GBS i BPO” – czytamy w raporcie.
W gronie firm, które planują otwarcie nowych centrów w Polsce w perspektywie najbliższego roku, największy udział mają firmy z kapitałem amerykańskim (22,5%), polskim (22,5%) oraz niemieckim (15%).
Jednocześnie liczba osób zatrudnionych w sektorze – według prognoz ABSL – w I kw. 2022 r. ma wzrosnąć do 376,9 tys. z 355,3 tys., czyli o 6,1% r/r.
„Z badania wynika, że 80% firm (wzrost o 3 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem) deklaruje zwiększenie zatrudnienia do I kwartału 2022 roku. 16,1% firm zakłada brak zmian w tym względzie, a 4,2% przewiduje redukcję” – czytamy dalej.
Największy odsetek respondentów deklarujących wzrost zatrudnienia występuje w centrach zatrudniających 251-500 osób i ponad 2001 osób. Są to jednak centra zatrudniające 251-500 osób, w przypadku których odsetek respondentów deklarujących wzrost zatrudnienia powyżej 10% jest najwyższy, podano także.
„W 2020 r. zatrudnienie w sektorze usług wspólnych wzrosło o 13,5 tys. 3,9% do 355 tys. obecnie, realizowane były nowe inwestycje i reinwestycje. Działalność rozpoczęły 74 nowe centra usług, które stworzyły tysiące nowych miejsc pracy. Najwięcej nowych miejsc pracy przybyło w Trójmieście, Warszawie i Poznaniu czy Łodzi” – powiedział wiceprezes ABSL Wojciech Popławski podczas konferencji prasowej.
Pod względem liczby centrów usług na koniec I kwartału 2021 roku pierwsze miejsce zajmuje nadal Warszawa (312 centrów). Do grona ośrodków skupiających co najmniej 100 centrów należą również: Kraków (247), Wrocław (201), Trójmiasto (160), Poznań (120) oraz Katowice (115).
Sektor nowoczesnych usług biznesowych obejmuje 1602 centra obsługi procesów biznesowych (BPO), usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz centra badawczo-rozwojowe (R&D). Raport wskazuje, że systematycznie wzrasta stopień złożoności usług realizowanych w Polsce, następuje dalsze przechodzenie z back-office do middle-office generujące wyższą wartość dodaną. Jednocześnie wzrasta popyt na pracowników posiadających kompetencje cyfrowe.
Wartość eksportu tych usług kształtowała się na poziomie 22,9 mld USD, co oznacza wzrost o 10,2% w porównaniu do roku 2019. Udział sektora w eksporcie ogółem z uwzględnieniem dóbr kształtuje się na poziomie 6,9%.
„Do utrzymania konkurencyjności Polski i transformacji z ośrodków rozliczeniowych do centrów wspomagających podejmowanie decyzji, potrzebne są systemowe, często długoterminowe rozwiązania obejmujące poszerzanie bazy talentów. Musimy zadbać o rozwój kompetencji związanych z innowacyjnością, nowoczesnymi technologiami, cyfryzacją, a także o przemyślane rozwiązania zachęcające wysoko wykwalifikowanych specjalistów do pozostania w Polsce” – podkreślił Popławski.
Wśród głównych ośrodków usług biznesowych w latach 2016-2021 największy procentowy wzrost zatrudnienia odnotowano w Trójmieście (o 88,4%, czyli o 14,1% osób), przy czym znaczny wzrost odnotowano również w Warszawie (85,6%) i Poznaniu (72%).
Z badania ABSL Foresight Strategiczny 2021 wynika, że Polska nie jest już uważana za lokalizację o niskich kosztach, a raczej za lokalizację o optymalnych kosztach w przeliczeniu na wygenerowaną wartość. W najbliższym czasie kluczowe znaczenie będzie mieć zdolność do innowacji, ciągłej komercjalizacji ulepszonych i nowych usług oraz rozwiązań wprowadzanych na rynek światowy, na którym działają już polskie centra.
Raport wskazuje, że sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce charakteryzuje wysoki poziom innowacyjności. 72,9% przedstawicieli sektora zadeklarowało wprowadzenie innowacji w ciągu ostatnich 3 lat. Innowacje dotyczyły zmian w produkcie, asortymencie, procesach lub w organizacji firmy. Z analiz wynika, że obecnie jednym z głównych wyzwań sektora usług biznesowych jest przejście od roli naśladowcy do roli kreatora globalnych trendów, co oznacza konieczność znaczącej zmiany mentalności w kierunku większej kreatywności i innowacyjności oraz poszerzania kompetencji decyzyjnych.
Raport został przygotowany przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) we współpracy z The Adecco Group, Colliers i Mercer. Badanie zostało przeprowadzone przez ABSL BI metodą CAWI w okresie styczeń-luty 2021 r. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 249 firm polskich i zagranicznych zatrudniających w swoich centrach usług w Polsce łącznie 198 450 osób, czyli 56% pracowników sektora.
Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych – zrzesza ponad 220 największych światowych firm, reprezentujących sektor, w którym zatrudnionych jest obecnie w Polsce więcej niż 350 tys. osób.
Źródło: ISBnews