Wartość średniego koszyka zakupów w tradycyjnych sklepach spożywczych wzrosła o 6,9% r/r w maju 2022 r., zaś obroty w tych placówkach odnotowały wzrost w wysokości 10,9% r/r, wynika z cyklicznych danych M/platform.
„W maju 2022 obroty w sklepach handlu tradycyjnego wzrosły o 10,9% w porównaniu do maja rok wcześniej, przy jednoczesnym wzroście liczby wizyt o 3,8%. W maju nasz koszyk zakupowy zawierał średnio 4,6 produktu. Rok wcześniej było to 4,8 produktu – różnica niewielka, jednak warto pamiętać, że to najniższa średnia od dwóch lat. Jednocześnie podczas wizyty w sklepie wydajemy o 6,9% więcej, czyli 22,72 zł, to jest o 1,46 zł więcej niż przed rokiem” – powiedziała dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.
Do wzrostu całkowitych obrotów najbardziej przyczyniają się wzrosty wartości sprzedaży następujących kategorii: wyroby tytoniowe (+7,7%), piwo (+8,5%), napoje bezalkoholowe (+4,8%) czy nabiał (+11,7%). Poza piwem inne alkohole notują spadki obrotów: wódka (-3%), wino (-5,2%), whisky, gin, rum i likiery (-1,3%). Oleje i oliwy wciąż są kategorią, której cena przez rok wzrosła najbardziej: +71%. Dwucyfrowe wzrosty wartości tych kategorii w koszykach widać także w żywności suchej (mąka, kasze, makarony, ryż) +27%, w wyrobach piekarskich i cukierniczych +20%, nabiale +16%, kawie, herbacie i kakao +18%, podkreślono.
„Niższa średnia wartość transakcji nie wynika ze spadających cen, a zmiany struktury zakupów. W maju była znacznie lepsza pogoda niż w kwietniu oraz długi weekend majowy, które łącznie wpłynęły na wzrost wartości sprzedaży kategorii sezonowych oraz impulsowych, takich jak piwo +17%, napoje bezalkoholowe +13% czy lody +161%. Należy także pamiętać, że w kwietniu wyższa średnia wartość koszyka wynikała z zakupów świątecznych, podczas których wydawaliśmy więcej” – dodała Rybołowicz.
Wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego (NHT) w maju wzrósł do 50,4 pkt i był wyższy od ocen kwietnia o 2 pkt. Wskaźnik wyprzedzający na czerwiec (NHT+1) wyniósł 56,7 pkt, co wskazuje na dobre nastroje, mimo wysokiej inflacji.
Metodologia NHT jest następująca: wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Najnowsze badanie zostało przeprowadzone na przełomie maja i czerwca br. na reprezentatywnej próbie sklepów N= 3 358 wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
M/platform to pierwsza i największa w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe.
Źródło: ISBnews