Szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła blisko 327 tys. na koniec 2023 r. i była o 0,2% (o 0,8 tys.) wyższa niż rok wcześniej, zwiększyła się również powierzchnia sprzedażowa sklepów o 1,4% i stanowiła wielkość 39 102,6 tys. m2, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„W porównaniu z poprzednim rokiem wzrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach o przedziałach powierzchniowych powyżej 100 m2, przy czym najwyższy przyrost wystąpił w sklepach o przedziale powierzchni 400–999 m2 o 581,8 tys. m2 (o 6,8%) i jednocześnie w tym przedziale odnotowano największy wzrost ilości sklepów (o 6,4%). Znaczący przyrost powierzchni sprzedażowej zaobserwowano również w sklepach z przedziału 1 000 m2 i więcej o 275,9 tys.m2 (o 2,5%). Z kolei spadek powierzchni sklepowej o 410,9 tys. m2 (o 2,8%) zanotowano w sklepach o powierzchni 99 m2 i mniej” – czytamy w raporcie „Rynek wewnętrzny w 2023 r.”.
W 2023 r. na jeden sklep przypadało średnio 115 osób, podczas gdy w 2022 r. było to odpowiednio 116 osób. Najwięcej ludności na jeden sklep przypadało w województwie opolskim – średnio 148 osób, a najmniej w województwie kujawsko-pomorskim – średnio 100 osób, podał też Urząd.
„W 2023 r. odnotowano wzrost łącznej liczby supermarketów i hipermarketów w porównaniu z rokiem poprzednim (o 4,9%), w wyniku czego na jeden sklep tych kategorii przypadało średnio 3 539 osób, podczas gdy w 2022 r. było to 3 725 osób” – czytamy dalej.
W 2023 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 29,5% i był o 1,5 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej, podał tez GUS.
Źródło: ISBnews