Liczba upadłości konsumenckich opublikowanych w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wyniosła 16 674 w okresie styczeń-listopad 2021 r., co oznacza wzrost o 47,9% r/r, wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG). Według COIG, upadłości ustabilizowały się na poziomie 1 400-1 600 miesięcznie.
„W 2021 r. do końca listopada ogłoszono upadłość konsumencką w stosunku do 16 674 osób, wynika z analiz przeprowadzonych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej. Cały 2021 r. powinniśmy zakończyć z poziomem nieznacznie ponad 18 000 upadłości konsumenckich. Wszystko wskazuje na to, że upadłości ustabilizowały się na poziomie 1 400-1 600 miesięcznie” – czytamy w raporcie.
Od 1 stycznia 2015 r. do 24 marca 2020 r. połowa wniosków o upadłość była oddalana. Wymogiem ogłoszenia upadłości była przesłanka, aby była ona nie zawiniona przez dłużnika. Obecnie każde zgłoszenie upadłości przez dłużnika kończy się jej ogłoszeniem, a sąd rozstrzyga w jakiej wysokości (dostosowanej do aktualnej możliwości dłużnika) i przez jak długi okres (do 7 lat), dłużnik będzie spłacał zobowiązania, wskazano w materiale.
Od 1 stycznia 2015 r., gdy zmieniono przepisy ułatwiające upadłość konsumencką, do 30 listopada 2021 r. łącznie ogłosiły ją 56 353 osoby, podano także.
„Jeżeli chodzi o wiek osób, które ogłosiły upadłość konsumencką w 2021 r., to najmłodsza osoba ma 12 lat, a najstarsza 94. Średnia wieku to 49 lat, czyli podobnie co w latach poprzednich. Najwięcej upadłości dotyczy osób w wieku 40-49 lat 26,2% i 30-39 – 22,67%. Seniorzy w wieku 60 lat i więcej odpowiadają za 26,59% wszystkich upadłości konsumenckich” – czytamy dalej.
Częściej upadłości ogłaszali mężczyźni – 8 624 (51,72%), niż kobiety – 8 050 (48,28%). Najwięcej upadłości ogłoszono w woj. śląskim – 18,54% i mazowieckim -13,41%, podano także.
Jak zauważyła Anna Grudzień-Kurpiewska, radca prawny i licencjonowany doradca restrukturyzacyjny, specjalizująca się w prawie upadłościowym i restrukturyzacyjnym, wzrost liczby upadłości konsumenckich ma charakter stały od czasu, gdy w marcu 2020 roku zmieniły się przepisy ułatwiające jej ogłoszenie.
„Wiele osób, których wnioski zostały wcześniej oddalone, dzisiaj wraca do sądów. Nie bez znaczenia jest też wzrost świadomości społeczeństwa o tym, że kryzysową sytuację ekonomiczną można zmienić, korzystając z tego narzędzia prawnego. Kolejny rok z pewnością przyniesie dalszy wzrost liczby składanych wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Nie bez znaczenia będzie też trudna sytuacja ekonomiczna wielu rodzin” – napisała Grudzień-Kurpiewska w komentarzu przesłanym ISBnews.
Źródło: ISBnews