Ministerstwo Finansów chce, aby nowelizacja ustawy o finansach publicznych, zakładająca objęcie stabilizacyjną regułą wydatkową (SRW) łącznie około 90 jednostek sektora finansów publicznych weszła w życie w sierpniu 2024 r. i by zmiany dot. SRW miały zastosowanie do ustawy budżetowej na 2025 r., wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu.
„Proponuje się, aby ustawa weszła w życie w sierpniu 2024 r. i miała zastosowanie w zakresie SRW po raz pierwszy do projektu ustawy budżetowej na rok 2025” – czytamy w OSR.
Projekt ustawy budżetowej na rok 2025 będzie opracowywany w okresie „przejściowym”, tj. w okresie wdrażania nowych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie zarządzania budżetowego.
W projekcie nowelizacji ustawy o finansach publicznych zaproponowano rozszerzenie zakresu SRW o pozostałe jednostki sektora finansów publicznych, których plany są załącznikami do ustawy budżetowej, a które nie są obecnie objęte zakresem SRW. W stosunku do obecnego zakresu podmiotowego zakres SRW zostanie zatem rozszerzony o:
– agencje wykonawcze,
– instytucje gospodarki budżetowej,
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
– państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych, wymieniono.
W warunkach ustawy budżetowej na 2024 r. oznacza to objęcie SRW łącznie ok. 90 jednostek.
Projekt zakłada zmiany w formule SRW. Sama konstrukcja formuły SRW określonej w art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach publicznych nie ulegnie zmianie. Zmianie ulegną natomiast niektóre jej parametry.
Zaproponowano:
– zastąpienie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) deflatorem produktu krajowego brutto,
– zmianę w mechanizmie korekty (parametr Kn),
– zmianę definicji działań dyskrecjonalnych (parametr En(DDn)),
– wprowadzenie mechanizmu korekty błędu prognozy realnej dynamiki wzrostu PKB, podano także.
Zdecydowano się rozszerzyć katalog przedmiotowy wydatków, które nie są wliczane do wydatków jednostek objętych SRW przy ustalaniu kwoty wydatków objętych SRW, o wydatki na współfinansowanie projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy UE. Dodatkowo doprecyzowano, że do wydatków SRW nie wlicza się spłat wartości nominalnych instrumentów dłużnych, w szczególności kredytów, pożyczek oraz dłużnych papierów wartościowych, stanowiących rozchody zgodnie z art. 6 ustawy o finansach publicznych.
W projekcie ustawy zaproponowano zmianę sposobu traktowania skarbowych papierów wartościowych (SPW) przekazywanych nieodpłatnie przez jednostki i organy objęte SRW jednostkom sektora instytucji rządowych i samorządowych na potrzeby ustalenia kwoty wydatków SRW. Zdecydowano się, na potrzeby SRW, zrównać nieodpłatne przekazanie SPW przez jednostki i organy objęte SRW jednostkom sektora instytucji rządowych i samorządowych z wydatkiem.
Nieodpłatne przekazanie SPW przez jednostki objęte SRW jednostkom zaliczanym do sektora instytucji rządowych i samorządowych będą polegały konsolidacji w ramach SRW (takie przekazanie będzie bowiem traktowane analogicznie jak dotacja).
Źródło: ISBnews