Ministerstwo Finansów (MF) skierowało do konsultacji projekt nowelizacji ustawy o współpracy rozwojowej, zakładający wprowadzenie instrumentów umożliwiających Bankowi Gospodarstwa Krajowego (BGK) dostęp do unijnych środków dla Ukrainy w ramach II filaru Ukraine Facility, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
„Potrzeba włączenia się Polski w międzynarodową pomoc dla Ukrainy z wykorzystaniem środków oferowanych przez Komisję Europejską oraz inne podmioty zagraniczne, wymusza podjęcie pilnych działań mających na celu stworzenie w Polsce instytucji finansowej działającej w obszarze współpracy rozwojowej” – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Projekt ustawy przewiduje utworzenie w BGK Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej (FIWR). Utworzenie FIWR pozwoli na realizowanie przez BGK działań z zakresu współpracy rozwojowej, między innymi poprzez pozabilansowe środki finansowe, co w konsekwencji umożliwi tworzenie preferencyjnych oraz dedykowanych dla danej potrzeby produktów, wspierając wdrażanie polskiej pomocy rozwojowej. Dotyczy to w szczególności udzielania:
- pożyczek i kredytów (również z preferencyjnym oprocentowaniem),
- gwarancji portfelowych
- pomocy techniczne,
- grantów.
Dzięki temu rozwiązaniu BGK będzie miał możliwość oferowania długoterminowych instrumentów finansowych w krajach trzecich – zarówno w formule bezpośredniego finansowania projektów, jak również finansowania wybranych segmentów gospodarki poprzez pośredniczące banki lokalne, wykorzystując w tym celu różne źródła finansowania, zarówno z budżetu państwa, jak i środków bezzwrotnych lub zwrotnych pochodzących z budżetu UE, od międzynarodowych instytucji finansowych, agencji rozwojowych państw trzecich i innych podmiotów.
Wprowadzenie przedmiotowych zmian na początku 2025 r. umożliwiłoby dostęp do środków unijnych w ramach II filaru Ukraine Facility (konkurs KE wystartował w październiku br. i będzie trwał do wyczerpania środków lub przez 12 miesięcy) i w następstwie implementację programów rozwojowych w Ukrainie w 2025 r. i latach kolejnych, wskazano w uzasadnieniu.
Projektowane zmiany zwiększą wachlarz oraz atrakcyjność instrumentów wsparcia biznesu polskiego na rynkach trzecich o podwyższonym profilu ryzyka. W kontekście Ukrainy pozwolą stworzyć mechanizmy wyrównujące szanse na realizację projektów w tym kraju względem konkurentów z innych państw europejskich oraz potencjalnego tworzenia nowych miejsc pracy, podano w ocenie skutków regulacji (OSR).
Przypomniano, że ponad 2 tys. polskich podmiotów gospodarczych wyraziło gotowość oraz zainteresowanie aktywnym udziałem w procesie modernizacji oraz odbudowy Ukrainy. Projektowane zmiany pomogą tym firmom aktywnie wejść na rynek ukraiński oraz uczestniczyć w procesie odbudowy na takich samych warunkach jak przedsiębiorstwa z innych państw UE (wykorzystując instrumenty wsparcia oferowane przez rodzime banki rozwoju).
Źródło: ISBnews