Na bożonarodzeniowe zakupy spożywcze na tydzień przed świętami ruszy 33,8% konsumentów (wobec 32,7% w ub.r.), a 28,2% respondentów na kilka dni przed (21,2% w ub.r.), wynika z badania Grupy Blix i platformy UCE Research. Wybór sklepów stacjonarnych deklaruje 74,6% ankietowanych (70,4% w ub.r.), a 21,4% zrobi część zakupów online, a resztę offline (w ub.r. 25,9%).
Dwa tygodnie przed Wigilią ruszyło do sklepów 20,5% konsumentów (rok wcześniej – 18%), a na początku grudnia zrobiło to 11,1% rodaków (w 2023 roku – 22,4%). Z kolei 3,7% badanych wciąż jest niezdecydowanych (rok temu – 3,9%), a dla 2,7% uczestników sondażu nie ma to znaczenia (poprzednim razem – 1,8%), podano.
„Polacy coraz częściej odkładają największe zakupy spożywcze na ostatni tydzień przed świętami. Wynika to przede wszystkim z chęci skorzystania z atrakcyjnych promocji, które sieci handlowe intensyfikują w tym okresie. Presja cenowa dodatkowo motywuje konsumentów do maksymalnego wykorzystania obniżek, szczególnie na produkty świeże, które wymagają krótszego czasu przechowywania” – powiedział współautor badania z Grupy Blix Marcin Lenkiewicz, cytowany w komunikacie.
Wybór sklepów stacjonarnych deklaruje 74,6% ankietowanych (wobec 70,4% w ub.r.). Z kolei 21,4% uczestników sondażu zrobi część zakupów online, a resztę – offline (poprzednio – 25,9%). Dla 1,9% respondentów ta kwestia nie ma znaczenia (rok temu 0,5%). Natomiast 1,4% badanych postawi na sklepy internetowe (3%), a 0,8% jest niezdecydowanych (0,2%), wskazano w materiale.
„Wzrost popularności zakupów stacjonarnych o 4,2 pkt. proc. rok do roku jest wynikiem kilku czynników. W obliczu presji cenowej Polacy częściej wybierają fizyczne placówki, gdzie łatwiej jest im porównać ceny, korzystać z krótkich promocji i ocenić jakość art. spożywczych. Zakupy stacjonarne mają też silny emocjonalny wymiar. Wizyta w sklepie w tym okresie często wiąże się z budowaniem bożonarodzeniowej atmosfery” – ocenił Lenkiewicz.
W badaniu widać spadek zainteresowania zakupami hybrydowymi i online – odpowiednio o 4,5 pkt proc. oraz o 1,6 pkt proc., co zdaniem Łukasza Moszyńskiego z Grupy BLIX – może być efektem wyższych kosztów dostaw i chęci unikania planowania zakupów z większym wyprzedzeniem. Niekoniecznie oznacza to osłabienie pozycji e-handlu w kontekście zakupów spożywczych, ale raczej chwilowe dostosowanie do bieżących realiów rynkowych, wskazano.
„Dodatkowo zakupy świąteczne mają specyficzny, tradycyjny wymiar. Konsumenci często preferują samodzielne wybieranie produktów, szczególnie świeżych, co zwiększa ich komfort i pewność co do jakości. Niemniej e-handel nadal pozostaje istotny, ale jego dynamika w segmencie FMCG może ulegać wahaniom, zwłaszcza w okresach zwiększonej wrażliwości cenowej konsumentów” – podsumował współautor badania.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 29 listopada – 6 grudnia 2024 r. metodą CAWI na próbie 1 019 osób respondentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Do porównania zestawiono wyniki z poprzedniego badania, tj. zrealizowanego w analogicznym okresie na próbie 1 032 konsumentów.
Źródło: ISBnews