Nieznane jest przełożenie zmiany cen administracyjnych dotyczących powrotu stawki VAT na żywność do 5% oraz zmian administracyjnych cen energii od 1 lipca na oczekiwania inflacyjne, które determinują ścieżkę inflacji w dalszym okresie, poinformowała wiceprezes NBP i pierwsza zastępczyni prezesa Marta Kightley.
„Nie wiemy, w jakim stopniu ewentualny wzrost cen energii i żywności przełoży się na oczekiwania inflacyjne, co będzie czynnikiem wpływającym na inflację w dalszym okresie. Po drugie, widzimy, że gospodarka przyspiesza, jednocześnie dynamika wynagrodzeń pozostaje podwyższona do czego przyczyniają się podwyżki w sektorze publicznym oraz wzrost płacy minimalnej” – powiedziała Kightley podczas posiedzenie sejmowej Podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych.
Dodała, że w kolejnych kwartałach inflacja może wzrosnąć, choć skala tego wzrostu obarczona jest wysoką niepewnością, a źródła niepewności dla inflacji nie ograniczają się tylko do zmian cen energii i żywności.
Kightley podkreśliła, że „szybki wzrost płac w warunkach ożywienia gospodarczego będzie czynnikiem podbijającym presję popytową i inflacyjną”.
„W efekcie będzie to kształtować ryzyka dla kształtowania się presji inflacyjnej w średnim okresie. Przy czym rosnące dochody powinny przekładać się częściowo na rosnące oszczędności” – wskazała wiceprezes.
Dodatkowy czynnik ryzyka dla presji inflacyjnej, na który wskazała Kightley to polityka fiskalna: „wprowadzenie nowych świadczeń socjalnych może prowadzić do silniejszego wzrostu popytu, a w efekcie do wyższej inflacji”.
Według marcowej projekcji inflacyjnej NBP w scenariuszu zakładającym utrzymanie działań antyinflacyjnych przez rząd inflacja konsumencka (CPI) wyniesie 2,5% r/r w II kw. br., 3% r/r w III kw. br. i 3,4% w IV kw. br. Natomiast w scenariuszu wycofania działań osłonowych inflacja CPI w II-IV kw. br. wyniosłaby następująco: 3,4% r/r, 8% r/r i 8,4% r/r.
Inflacja bazowa (CPI po wyłączeniu cen żywności i energii) wyniesie – według marcowej centralnej ścieżki projekcji inflacyjnej – w scenariuszu zakładającym, że antyinflacyjne działania osłonowe będą kontynuowane w całym horyzoncie projekcji: 4,7% w 2024 r., 4,5% w 2025 r. i 4,1% w 2026 r. Natomiast w scenariuszu wycofania działań antyinflacyjnych wskaźniki średnioroczne kształtowałyby się następująco: 4,7% w 2024 r., 4,5% w 2025 r. i 3,8% w 2026 r.
Źródło: ISBnews