Branża centrów handlowych jest gotowa na ponowne otwarcie, zamkniętych od 14 marca lokali handlowych i usługowych oraz zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa. Jednakże spodziewa się, że powrót do normalności może zająć nawet kilkanaście miesięcy, podało Centrum Transferu Wiedzy i Informacji Retail Institute, które skupia wokół siebie największe firmy branży.
„Zgodnie z zapowiedzią rządu, czwartego maja na zakupy powrócą klienci, a do pracy pracownicy sklepów oraz firm serwisowych i dostawcy. To dla nich, czołowe firmy branży – zarządcy i właściciele obiektów handlowych, skupieni wokół Centrum Transferu Wiedzy i Informacji Retail Institute, zebrali zasady i procedury sanitarne, które zostaną wdrożone w obiektach tuż przed ich ponownym otwarciem. Przygotowany katalog działań będzie na bieżąco aktualizowany, w miarę ukazywania się oficjalnych wytycznych rządowych dla centrów handlowych” – czytamy w komunikacie.
Przygotowane zalecenia powstały w oparciu o materiały z 29 kwietnia 2020r. i mogą zostać zaktualizowane po opublikowaniu Dziennika Ustaw.
„Centra handlowe to złożony ekosystem firm, zależności i mechanizmów. Dlatego niezwykle ważne jest, by wdrożone standardy bezpieczeństwa dotyczyły wszystkich osób, których praca składa się na sprawne funkcjonowanie obiektu handlowego. Pracując wspólnie z doświadczonymi liderami rynku centrów handlowych, w oparciu o rządowe rozporządzenia, staraliśmy się stworzyć kompleksowy katalog działań we wszystkich ważnych obszarach” – powiedziała prezes Retail Institute Anna Szmeja, cytowana w komunikacie.
„Bez wcześniejszego przemyślenia, wdrożenia procedur i dostosowania narzędzi, nie mogło być mowy o sprawnym i przede wszystkim bezpiecznym powrocie do funkcjonowania galerii” – dodała.
Już po wejściu w życie I etapu odmrażania gospodarki, w galeriach handlowych zaobserwowano spore ożywienie.
„Eksperci Retail Institute odnotowali 55,1-procentowy wzrost liczby klientów w 140 centrach handlowych, w dniach 20-26 kwietnia 2020 roku, w porównaniu do wyników z tygodnia poprzedzającego. Baza porównawcza była jednak bliska zeru, a powrót do normalności może zająć nawet kilkanaście miesięcy” – czytamy w komunikacie.
„Od wielu tygodni centra handlowe podejmują działania, które mają przede wszystkim zapewnić klientom bezpieczeństwo oraz realizację potrzeb zakupowych. Spodziewany jest znaczący spadek częstotliwości i długości wizyt, do czasu powszechnych szczepień lub wygaśnięcia pandemii” – podsumowała Szmeja.
Retail Institute podkreślił, że działania, podejmowane przez zarządców centrów handlowych, mają na celu zniwelowanie ryzyka zakażenia COVID -19 wśród przebywających na terenie galerii osób.
„Niezwykle ważnym etapem prac było stworzenie komunikatów i informacji kierowanych do klientów centrów handlowych. Informacje dotyczące środków bezpieczeństwa, wdrożonych w danym centrum, każdy zainteresowany będzie mógł sprawdzić na stronie www i w mediach społecznościowych centrum. Te pojawią się już niebawem. Sposób funkcjonowania poszczególnych obiektów może nieznacznie różnić się między sobą” – czytamy w komunikacie.
Centrum Transferu Wiedzy i Informacji Retail Institute skupia wokół siebie największe firmy branży, jak: Apsys Polska, ECE Projektmanagement, Metro Properties, NEPI Rockcastle, EPP, Mayland Real Estate, Gemini Holdings, Stary Browar, Neinver, Cushman & Wakefield, Master Management, a także IMS SA.
Źródło: ISBnews