Liczba Polaków, którzy zastrzegli swój numer PESEL wynosi 4,5 mln, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Obecnie wszystkie instytucje finansowe (banki, instytucje kredytowe), a także notariusze mają obowiązek sprawdzenia statusu numeru PESEL.
„Zastrzeżenie numeru PESEL to najprostszy sposób na ograniczenie ryzyka, że przestępcy posłużą się naszymi danymi do wyłudzenia kredytu czy pożyczki. Zachęcam do tego każdego. Użytkownicy aplikacji mObywatel mogą to zrobić w kilka sekund. Dodatkowo, w ten sam prosty sposób można takie zastrzeżenie cofnąć” – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, cytowany w komunikacie.
Zastrzeżenie numeru PESEL jest możliwe od listopada 2023 roku. Możliwość ta najpierw pojawiła się w serwisie mObywatel.gov.pl, a później do aplikacji. Do 1 czerwca 2024 roku obowiązywał jednak okres przejściowy, w którym firmy i instytucje miały czas na dostosowanie się do zmian.
Zastrzec PESEL można:
– w aplikacji mObywatel,
– na stronie gov.pl,
– w urzędzie.
Zastrzeżenie numeru PESEL jest bezpłatne i dobrowolne. Aby skorzystać z tej możliwości, trzeba być osobą pełnoletnią i mieć zdolność do czynności prawnych.
Źródło: ISBnews