Bieżące opinie w sieci są ważne (38,56%) lub bardzo ważne (34,55%) dla Polaków w trakcie e-zakupów, jednak co siódmy badany je bagatelizuje, wynika z najnowszych badania Trustmate. Mniejszą wagę do takich opinii przywiązują osoby w wieku 18-24 i powyżej 65 roku.
Według Trustmate, na „średnio ważne” wskazało 11,56% badanych, „średnio istotne” – 7,08%, „mało istotne” wybrało 4,25% respondentów, a 1,89% wskazało odpowiedź nie wiem/ ciężko powiedzieć. Z kolei 1,18% badanych w ogóle nie zwraca uwagi na aktualność opinii.
„Bieżące recenzje w sieci mają kluczowe znaczenie dla konsumentów, ponieważ bezpośrednio wpływają na ich zaufanie i decyzje zakupowe. Starsze opinie mogą nie odzwierciedlać obecnej oferty, jakości produktów, usług, zmian w firmie (np. personelu, polityki) czy warunków rynkowych (np. cen, sezonowości, aktualizacji oferty). Konsumenci, widząc nieaktualne recenzje, mogą wątpić w wiarygodność informacji i obawiać się rozczarowania po zakupie. Zamiast tego, poszukują najnowszych, które dają im pewność, że podejmują świadomą decyzję w oparciu o aktualne doświadczenia innych” – powiedział prezes Trustmate.io Jerzy Krawczyk, cytowany w komunikacie.
Z badań ESW – na które powołuje się Trustmate – wynika, że 95% potencjalnych klientów, poszukując informacji o produktach i usługach, kierują się w pierwszej kolejności recenzjami online. Dla większości (68%) konsumentów, analiza opinii stała się integralną częścią procesu decyzyjnego, a 30% traktuje ją jako obligatoryjny element każdej transakcji.
Według Trustmate, najmłodsi respondenci, w wieku 18-24 lata, wykazują najniższy odsetek osób, dla których aktualność jest „bardzo ważna” (24,70%). W tej grupie relatywnie więcej osób uważa aktualność za „ważną” (38,40%) lub „średnio ważną” (20,50%).
Wraz z wiekiem, w grupach 25-34 lata (28,60%) i 35-44 lata (39,80%), odsetek osób, dla których aktualność jest „bardzo ważna”, wyraźnie wzrasta. W grupie wiekowej 45-54 lata odnotowano najwyższy odsetek osób, dla których aktualność recenzji jest „bardzo ważna” (40,10%). W grupie 55-64 lata obserwujemy natomiast najwyższy odsetek osób, które uważają aktualność za „ważną” (45,80%), choć odsetek odpowiedzi „bardzo ważne” jest nieco niższy. W grupie 65-74 lata odsetek osób, które uważają aktualność zarówno za „bardzo ważną”, jak i „ważną”, utrzymuje się na wysokim poziomie, zbliżonym do średniej. Najstarsza grupa, 75-80 lat, charakteryzuje się bardziej rozproszonym rozkładem odpowiedzi, z relatywnie wysokim odsetkiem odpowiedzi „średnio ważne” i „nie zwracam na to w ogóle uwagi”, podano.
„Analiza danych ujawniła, że aktualność opinii jest szczególnie istotna dla osób w wieku od 25 do 64 lat. W związku z tym, e-biznesy powinny priorytetowo traktować strategię pozyskiwania i publikowania nowych recenzji zwłaszcza w tej grupie wiekowej. Kolejnym ważnym aspektem jest transparentna prezentacja dat wystawienia opinii. Klienci powinni mieć łatwy i intuicyjny dostęp do tej informacji, co pozwoli im ocenić aktualność i wiarygodność recenzji. Ponadto, monitorowanie i reagowanie na starsze opinie, nawet te negatywne, jest istotnym elementem budowania pozytywnego wizerunku firmy. Pokazuje to klientom, że firma aktywnie słucha feedbacku i dba o relacje z nimi” – skomentował prezes Trustmate.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Trustmate.io przez firmę badawczą UCE Research, na reprezentatywnej próbie 1 006 Polaków, w październiku 2024 r., metodą CAWI.
Źródło: ISBnews