Przestępstwa w sieci są coraz powszechniejsze i dotyczą również młodszych użytkowników internetu. 58% respondentów przyznaje, że oni lub ich bliscy zetknęli się z takimi oszustwami w sieci, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie mBanku.
Z badania wynika, że największy odsetek Polaków (43%) dotknęły fałszywe SMS-y. Nieco ponad czterech na dziesięciu dorosłych Polaków doświadczyło (osobiście lub ich rodzina i znajomi) oszustwa polegającego na otrzymaniu fałszywych SMS-ów z linkiem, które mają na celu kradzież danych i pieniędzy. Najbardziej liczne grupy dotknięte tego typu oszustwami to kobiety oraz osoby do 34. roku życia, podano.
„Drugim najpowszechniejszym typem zdarzeń w internecie jest próba kradzieży danych lub pieniędzy podczas zakupów w fałszywym sklepie internetowym. Z taką metodą oszustów zetknął się co 3. Polak. I znów, zdecydowanie największą grupę doświadczonych przez działania nieistniejących sklepów stanowią osoby w wieku do 34 lat” – czytamy w komunikacie.
Rośnie również popularność wyłudzeń metodą „na BLIK” w mediach społecznościowych. Z taką próbą kradzieży kodu lub wyłudzenia danych spotkała się blisko 1/3 respondentów. Dodatkowo 1 na 5 Polaków zadeklarował, że doświadczył osobiście lub zna osoby, których dotknęło oszustwo polegające na podszywaniu się pod pracownika banku lub policjanta, podano.
„Z przeprowadzonego badania wynika, że większość respondentów dość dobrze radzi sobie z rozpoznaniem pułapki zastawionej w internecie. I co zaskakujące, sprawność ta wzrasta wraz z wiekiem. Dla przykładu, aż 67% badanych deklaruje, że nie dałoby się nabrać na rozmowę z kimś podszywającym się pod policjanta, jednak wśród młodszych respondentów (18-24) właściwe zachowanie wybrało tylko 55% Dla porównania, w najstarszej grupie wiekowej aż 70% respondentów wiedziało, jak się właściwie zachować. Łatwiej natomiast rozpoznajemy osobę podszywającą się pod pracownika banku – tylko 15% badanych nie wiedziało, jak się w takiej sytuacji zachować” – czytamy w komunikacie.
Opinie o sklepie na różnych forach i stronach poświęconym zakupom w sieci uważnie sprawdza 53% respondentów. 1/3 respondentów uważa natomiast, że sprawdzenie opinii na stronie samego sklepu lub telefon pod numer podany na stronie wystarczy, żeby uchronić się przed złodziejami, podano.
„Dane pochodzące ze statystyk policji pokazują, że w 2020 r. zanotowano niemal 55 tys. przestępstw. Liczba ta wzrasta co roku, w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyła się o ponad połowę. W ubiegłym roku prym wiodły przestępstwa związane z e-commerce, czyli podszywanie się pod sklepy i firmy kurierskie. Wiele przestępstw dotyczyło też profilu zaufanego, stron z zapisami na szczepienia czy innych informacji o koronawirusie” – wskazano też w komunikacie.
Ogólnopolskie badanie CAWI na panelu badawczym Norstat.pl przeprowadzono na próbie N=1 000 dorosłych Polaków.
mBank należy do czołówki uniwersalnych banków komercyjnych w Polsce. Strategicznym akcjonariuszem mBanku jest niemiecki Commerzbank. Bank jest notowany na GPW w 1992 roku. Aktywa razem banku wyniosły 178,87 mld zł na koniec 2020 r.
Źródło: ISBnews