Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady osiągnęli wstępne porozumienie ws. osiągnięcia 70% udziału paliw ekologicznych w sektorze lotniczym do 2050 r., podał Parlament. Mix paliwowy ma składać się m.in. z paliw syntetycznych, takich jak e-nafta.
„Posłowie doszli do porozumienia, że począwszy od 2025 r. co najmniej 2% paliw lotniczych będzie stanowić paliwo ekologiczne, przy czym udział ten będzie wzrastał co pięć lat: 6% w 2030 r., 20% w 2035 r., 34% w 2040 r., 42% w 2045 r. i 70% w 2050 r. Ponadto określona część mieszanki paliwowej (1,2% w 2030 r., 2% w 2032 r., 5% w 2035 r. i stopniowo osiągająca 35% w 2050 r.) musi składać się z paliw syntetycznych, takich jak e-nafta” – czytamy w komunikacie.
Wodór i paliwo wytwarzane z oleju jadalnego lub gazów odlotowych uważane są za ekologiczne, natomiast za paliwa ekologiczne nie będą uznawane te wytwarzane z upraw paszowych i żywnościowych.
Zgodnie z umową termin „zrównoważone paliwa lotnicze” będzie obejmował paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa wyprodukowane z pozostałości rolniczych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju kuchennego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych oraz przetworzone paliwa do silników odrzutowych wyprodukowane z gazów i plastikowych odpadów.
Posłowie do PE zapewnili, że paliwa pochodzące z upraw paszowych i żywnościowych oraz paliwa pochodzące z materiałów palmowych i sojowych nie będą uznawane za ekologiczne, ponieważ nie są zgodne z kryteriami zrównoważonego rozwoju. Udało im się również włączyć odnawialny wodór do zrównoważonego koszyka paliwowego, obiecującej technologii, która może stopniowo przyczynić się do dekarbonizacji transportu lotniczego, podano.
Od 2025 r. ma pojawić się unijna etykieta efektywności środowiskowej lotów. Linie lotnicze będą mogły sprzedawać swoje loty z etykietą wskazującą oczekiwany ślad węglowy na pasażera i oczekiwaną efektywność emisji CO2/ km. Umożliwi to pasażerom porównanie efektywności środowiskowej lotów obsługiwanych przez różne firmy na tej samej trasie, wskazano.
Dochody z kar za nieprzestrzeganie przepisów nakładanych przez linie lotnicze, lotniska lub dostawców paliw mają trafiać na badania i innowacje w celu zniwelowania różnicy cenowej między paliwami zrównoważonymi a konwencjonalnymi.
Źródło: ISBnews