Parlament Europejski poparł zwiększenie wykorzystania paliw ekologicznych w paliwach lotniczych do 70% w 2050 roku, podał Parlament. Udział paliw ekologicznych ma wzrastać stopniowo z 2% w 2025, do 20% w 2035 roku, 34% w 2040 roku, aż do osiągnięcia wskazanego celu.
„Przepisy dotyczące lotnictwa RefuelEU są częścią pakietu 'Fit for 55′, planu UE mającego na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku, w porównaniu z poziomami z 1990 roku oraz zapewnienie, że UE stanie się neutralna dla klimatu do 2050 roku. Mają one na celu zachęcenie sektora lotniczego do korzystania ze zrównoważonych paliw lotniczych w celu ograniczenia emisji” – czytamy w komunikacie.
Przyjęty przez PE harmonogram zobowiązuje lotniska i dostawców paliwa do do zapewnienia, że od 2025 roku, co najmniej 2% paliw lotniczych będzie ekologicznych, przy czym ich udział ma wzrastać co pięć lat, osiągając 6% w 2030 roku, 20% w 2035 roku, 34% w 2040 roku, 42% w 2045 roku i 70% w 2050 roku. Ponadto określona część mieszanki paliwowej (1,2% w 2030, 2% w 2032, 5% w 2035 i 35% w 2050.) musi obejmować paliwa syntetyczne, takie jak e-kerosen.
Zgodnie z nowymi przepisami, termin „zrównoważone paliwa lotnicze” będzie obejmował paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju spożywczego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych. Paliwa lotnicze z recyklingu produkowane z gazów odlotowych i odpadów tworzyw sztucznych są również uważane za „ekologiczne”. Dotyczy to także odnawialnego wodoru.
Natomiast paliwa oparte na paszach i roślinach spożywczych oraz paliwa pochodzące z materiałów palmowych i sojowych nie będą klasyfikowane jako ekologiczne, ponieważ nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju.
W celu promocji dekarbonizacji w sektorze lotniczym od 2025 roku obowiązywać ma unijne oznakowanie efektywności środowiskowej lotów. Linie lotnicze będą wraz z informacją dotyczącą konkretnego lotu mają zamieszczać etykietę wskazującą oczekiwany ślad węglowy na pasażera i oczekiwaną emisję CO2 na kilometr.
Ma to pozwolić pasażerom na porównanie efektywności środowiskowej lotów obsługiwanych przez różne firmy na tej samej trasie, podano w komunikacie.
Jeżeli nowe przepisy zostaną zatwierdzone przez Radę, mają obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku, a niektóre z nich od 1 stycznia 2025 roku.
Źródło: ISBnews