Do najchętniej wybieranych kierunków przez użytkowników karty wielowalutowej w okresie od czerwca do sierpnia należą Chorwacja i Grecja. Kraje te zanotowały spektakularne wzrosty w porównaniu do okresu marzec-maj – odpowiednio w wysokości 2511% i 1323%, wynika z danych Kantoru Walutowego Alior Banku. Z zainteresowaniem spotkały się także Czarnogóra i Macedonia, gdzie liczba operacji wykonanych za pomocą karty wielowalutowej w porównaniu do okresu marzec-maj zwiększyła się o 2409 i 1520%.
„Wyraźne wzrosty transakcyjności odnotowano także we Włoszech, Bułgarii i Turcji. W przypadku tego pierwszego kraju, w którym zrealizowano o 667% więcej transakcji kartą, turyści mieli wiele możliwości spędzenia wolnego czasu – mogli odpocząć nad morzem lub jeziorem, jak również dostać się na szczyty Alp. Nieco rzadziej, choć nadal chętnie, Polacy podróżowali do krajów Półwyspu Iberyjskiego, gdzie latem dynamicznie rosła liczba zakażeń wariantem Delta. Suma wydatków poniesionych przez użytkowników karty wielowalutowej w porównaniu do miesięcy wiosennych wzrosła w Hiszpanii o 104%, a w Portugalii o 229%” – czytamy w komunikacie.
W okresie od czerwca do sierpnia znacząco wzrosła również liczba transakcji w segmencie tanich przewoźników – w porównaniu do okresu marzec-maj o ponad 300%. W zorganizowaniu wyjazdu pomocne były dla Polaków krajowe biura podróży. Wydatki na ofertę touroperatorów w tym czasie zwiększyły się średnio o 370%.
Analizując wydatki użytkowników Kantoru Walutowego zrealizowane w popularnych serwisach internetowych służących do rezerwacji zakwaterowania online, można założyć, że spora grupa podróżujących zdecydowała się w okresie wakacyjnym również na turystykę krajową. W odniesieniu do wyników z okresu marzec-maj, kiedy to obowiązywały restrykcje i hotele oraz inne obiekty noclegowe były zamknięte, w miesiącach wakacyjnych użytkownicy karty wielowalutowej zrealizowali na tego typu platformach średnio o 330% więcej transakcji, wskazano również.
Z danych wynika także, że od czerwca do sierpnia klienci Kantoru Walutowego chętnie odwiedzali sąsiednie państwa – Czechy i Słowację. Duży wzrost liczby transakcji w tych krajach – odpowiednio o 588 i 437% – związany jest najprawdopodobniej z wizytami w słowackich Tatrach i czeskiej części Sudetów, które od wielu lat cieszą się uznaniem turystów z Polski.
„Pomijając kwestie wyjazdów, ciepłe dni zachęciły Polaków do większej aktywności poza domem i ograniczenia czasu spędzanego przed ekranami. Jak wynika z danych Kantoru Walutowego Alior Banku, od czerwca do sierpnia liczba transakcji za usługi popularnych serwisów oferujących dostęp do filmów i seriali utrzymała się na podobnym poziomie, w porównaniu do okresu marzec-maj, natomiast za systemy oferujące gry zmalała o około jedną piątą. Zauważalnie spadło również zainteresowanie zakupami w e-commerce. W przypadku znanych platform zakupowych klienci kantoru decydowali się na nie średnio o 25% rzadziej niż w czasie miesięcy wiosennych” – czytamy dalej.
Wraz z luzowaniem obostrzeń i nadejściem lata Polacy znacząco zintensyfikowali wydatki na usługi gastronomiczne. Jak wynika z danych Alior Banku, od czerwca do sierpnia liczba transakcji na jedzenie i napoje w jednej z największych sieci restauracji typu fast food w Polsce zwiększyła się o 95%, natomiast suma poniesionych tam kosztów o 113%.
Źródło: ISBnews