Blisko 2/3 Polaków planuje skorzystać z Black Friday i Cyber Monday i wydać przeciętnie po 1000 zł (214 euro), czyli o 5% więcej niż w 2022 roku, podczas gdy w Europie ta kwota wyniesie średnio 1200 zł (244 euro, wzrost o 8% r/r), wynika z raportu „Black Friday i wyprzedaże przedświąteczne: konsumenci w Polsce szykują portfele” opracowanego przez Strategy& Polska, działającej w ramach PwC.
Polscy konsumenci są bardziej odporni na szał zakupowy niż mieszkańcy Europy Zachodniej, głównie z uwagi na świadomość zakupową oraz przyzwyczajenie do regularnych akcji promocyjnych odbywających się przez cały rok. Chociaż większość Polaków jest gotowa wydać więcej niż zakładała, to równolegle z wyprzedzeniem planują, co i gdzie kupić. Jednocześnie ok. 40% Polaków deklaruje konieczność oszczędzania ze względu na mniejsze zasoby gotówkowe, co wpłynie na całościowe wyniki tegorocznego Black Friday. W Polsce wciąż panuje tradycja kupowania prezentów, jednak coraz częściej kupujemy także dla siebie (76%) – w tym względzie zbliżamy się do średniej europejskiej (81%), podano.
„Okres przedświąteczny to kluczowy czas sprzedaży dla wielu detalistów – dlatego też tegoroczny Black Friday i otaczające go tygodnie silnych działań promocyjnych powiedzą dużo o kondycji polskiego handlu detalicznego. Ostatnie, trudne miesiące przyniosły dalsze zmiany w zachowaniach konsumentów – kupujemy mniej, często oszczędniej wybierając zamienniki ulubionych marek. Tradycyjnie Polacy lubią korzystać z promocji i planować zakupy – z tego powodu czekają na Black Friday, ale będą też krytycznie oceniać atrakcyjność ofert. Pierwsze odczyty wskazują, że możemy się spodziewać wzrostów w stosunku do zeszłego, również trudnego roku – jednakże walka o wzrost nie będzie trywialna” – powiedział partner zarządzający Strategy& Polska Krzysztof Badowski, cytowany w komunikacie.
Z raportu wynika, że w Polsce tradycyjnie wśród planowanych zakupów dominują odzież (41%), elektronika (33%) oraz kategorie prezentowe (zdrowie i uroda – 24%, książki – 18% oraz zabawki – 17%). Na tle Europy Zachodniej Polska wyróżnia się większym zainteresowaniem kategoriami powiązanymi ze zdrowiem i urodą (24% w Polsce wobec 20% w Europie), sprzętami domowymi (odpowiednio 20% i 15%) oraz spożywczymi (jedzenie i napoje 12% i 9% oraz upominki świąteczne 11% w Polsce wobec 9% w Europie). 72% konsumentów w Polsce/Europie korzysta z Black Friday i Cyber Monday, aby kupić znaczną część prezentów świątecznych. Konsumenci deklarujący mniejsze zainteresowanie Black Friday wśród powodów wymieniają brak lub mniej pieniędzy (41%), 23% chęć redukcji ilości posiadanych przedmiotów (23%), przekonanie o niskiej atrakcyjności promocji Black Friday (20%).
„Takie otoczenie wymaga dobrego przygotowania od producentów i sieci handlowych – kluczem do sukcesu na festiwalu promocji staje się dobra komunikacja, skuteczne inspirowanie, ale też dobry dobór produktów i mechanizmów promocyjnych. Badania pokazują, że kupujemy coraz więcej produktów nie tylko z myślą o świątecznych prezentach, ale dla siebie – to doskonała okazja dla handlu, żeby zadbać o tę misję zakupową” – powiedział partner Strategy& Polska, lider zespołu Revenue Management Maciej Kroenke.
Według raportu ponad połowa konsumentów rozpoczyna przygotowania do Black Friday, z wyprzedzeniem budując listę zakupów. Planowanie zakupów dotyczy zarówno poszukiwanych produktów, jak i preferowanych sprzedawców. Pomimo skrupulatnego planowania, szczególnie wzmocnionego w okresie inflacji, blisko 25% konsumentów ulega zakupom impulsowym lub inspiracji. W odpowiedzi na oczekiwania obserwujemy wzmożoną aktywność komunikacyjną sprzedawców już od pierwszych dni listopada (odliczanie, kalendarze Black Friday czy też akcje typu Black Weeks). Jednak pomimo planowania z wyprzedzeniem 23% polskich klientów kupiło w zeszłym roku co najmniej jeden artykuł pod wpływem impulsu. Podobny poziom inspiracji prezentowali konsumenci w Niemczech, Francji czy Włoszech i Hiszpanii.
Do głównych źródeł pozyskiwania informacji należą kanały cyfrowe, ale w Polsce rola kanału stacjonarnego jest wciąż istotna. Ponad połowa zakupów online dokonywana jest przez komputer (56% w Polsce i 54% w Europie Zachodniej), a ponad jedna trzecia na telefonie (36% w Polsce i 35% w Europie Zachodniej). W sklepach stacjonarnych zakupów dokonuje 37% Polaków i 34% konsumentów z Europy Zachodniej, podano także.
W badaniu wzięło udział 2000 konsumentów powyżej 18 roku życia z każdego z krajów: Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Polska. 26% respondentów mieści się w przedziale wiekowym 18-34 lat, 34% w przedziale 35-54 lat, a 44% jest powyżej 55 roku życia. 48% ankietowanych to mężczyźni, a 52% to kobiety. Badanie online zostało przeprowadzone w terminie 10-17 października 2023.
Źródło: ISBnews