Polecenia w mediach społecznościowych mają wpływ na zakupy 36% Polaków, a dla 52% badanych polecenia znajomych i rodziny są najważniejszym źródłem inspiracji zakupowych, wynika z ankiety Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku (SCB). Wśród najmłodszych badanych – w wieku 18-29 lat – polecenia w social mediach mają wpływ na decyzje zakupowe 59% osób.
Według raportu SCB „Doświadczenia e-commerce” 52% ankietowanych wskazuje, że to osoby, które znają osobiście, mają dla nich największą wiarygodność. Na drugim miejscu plasują się niezależni testerzy i recenzenci (26%), którzy budują zaufanie dzięki swojej specjalistycznej wiedzy i bezstronności. Co piąty respondent wskazał z kolei na nieznajomych, którzy także korzystają z produktów czy usług danej marki, ale nie są z nią związani. Choć influencerzy zajmują dopiero czwarte miejsce (17%), to wśród młodszych użytkowników (18-29 lat) ich rola jest zauważalnie wyższa – 35% osób z tej grupy wiekowej uznaje ich rekomendacje za wartościowe. Z kolei 14% Polaków korzysta z poleceń znanych osób i celebrytów, a 12% kieruje się rekomendacjami ambasadorów danej marki.
„Jesteśmy świadkami zmiany, w której media społecznościowe stają się nowoczesną formą 'poczty pantoflowej’ – miejscem, gdzie znajomi polecają sobie produkty, a specjaliści dostarczają rzetelnych recenzji. O tyle, o ile polecenia najmocniej wpływają na najmłodszych konsumentów, tak zakupy bezpośrednio przez social media są najpopularniejsze wśród Polaków w wieku 40-49 lat. Zadeklarowało tak aż 36% respondentów z tej grupy wiekowej. Wpływ platform społecznościowych na decyzje zakupowe spada wraz z wiekiem. Jak pokazuje nasze badanie, pięćdziesięciolatkowie oraz seniorzy zdecydowanie stwierdzają, że nie korzystają z rekomendacji. Odpowiednio 55% oraz 64%” – powiedział dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński, cytowany w komunikacie.
Kobiety (45%) częściej niż mężczyźni (26%) przyznają, że zakupy pod wpływem rekomendacji z mediów społecznościowych mają dla nich znaczenie, podano.
W raporcie wymieniono też, że na czele listy produktów najczęściej kupowanych pod wpływem poleceń w social mediach znajdują się kosmetyki i produkty do pielęgnacji – wskazało tak 34% badanych. Drugą najpopularniejszą kategorią są ubrania i akcesoria, które wybrało 29% ankietowanych, a kolejne miejsca zajmują książki, filmy i gry (24%) oraz elektronika (23%). Znacznie mniejsza grupa Polaków kupuje pod wpływem rekomendacji online produkty spożywcze i sprzęt sportowy (odpowiednio 12 i 11% wskazań).
„Wyniki naszego badania wyraźnie pokazują, że coraz większa liczba konsumentów uznaje social media, jako jeden z naturalnych kroków w procesie zakupowym. Okres noworocznych promocji w sklepach i online może tylko nasilić ten trend. Często wraz z Nowym Rokiem przychodzą postanowienia, które wymagają nakładu finansowego” – skomentował dyrektor.
Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.
Źródło: ISBnews