Przedstawiciele Polski i Wielkiej Brytanii podpisali porozumienie o współpracy dotyczącej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), poinformowała spółka odpowiedzialna za projekt. Brytyjski sektor lotniczy i kolejowy gwarantuje wiedzę i doświadczenie w zakresie planowania, projektowania i budowy dużych projektów infrastrukturalnych, podkreślili sygnatariusze.
„Wielkie projekty infrastrukturalne, takie jak Centralny Port Komunikacyjny, są odpowiedzią na potrzeby transportowe obywateli i krajów, ale też okazją do wymiany specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Doceniamy dotychczasowe zaangażowanie Wielkiej Brytanii w prace nad projektem. To wsparcie pomaga nam w planowaniu nowoczesnego, wygodnego i bezpiecznego epidemiologicznie portu lotniczego” – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała podczas wideokonferencji.
Jak podkreślił ambasador Jonathan Knott, strona brytyjska deklaruje udostępnienie doświadczeń zdobytych podczas inwestycji w różnych regionach świata, np. na lotniskach Incheon w Seulu, Changi w Singapurze, Daxing w Pekinie i GA w Stambule. Porozumienie przewiduje współpracę – w ramach polsko-brytyjskiego zespołu konsultacyjnego – m.in. w planowaniu infrastruktury lotniskowej i kolejowej, zaprojektowaniu przestrzeni powietrznej na potrzeby CPK, zagospodarowaniu przestrzennym dotyczącym rejonu Airport City i pełnej cyfryzacji projektu.
„Przedstawiciele brytyjskiego sektora lotniczego współpracują z nami ramię w ramię od bardzo wczesnego etapu projektu CPK. Jesteśmy pewni, że współpraca ta będzie kontynuowana przy budowie nowego portu przesiadkowego i planowanych liniach kolejowych. Doceniamy doświadczenia brytyjskich firm, zdobyte przez nie podczas realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych nie tylko w swoim kraju, ale też w innych częściach świata. Ich oferta znakomicie współgra z planowaną współpracą z doradcą strategicznym, którego wybierzemy w drugiej połowie roku, i partnerstwem strategicznym, które przewidujemy w kolejnym etapie inwestycji” – dodał prezes CPK Mikołaj Wild.
Podpisane dziś porozumienie to kontynuacja dotychczasowych polsko-brytyjskich działań związanych z projektem CPK. W czerwcu i wrześniu ub. roku miały miejsce warsztaty architektoniczne, które były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i spółki CPK. Ich efektem były wstępne koncepcje architektoniczne Portu Lotniczego Solidarność. Propozycje przygotowały biura projektowe o światowej renomie: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy, Pascall+Watson, Woods Bagot, Populous i KPF, przypomina CPK.
Stronami porozumienia o współpracy (Memorandum of Understanding) są wiceminister infrastruktury Marcin Horała i ambasador Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce Jonathan Knott, który podpisał dokument w imieniu ministra ds. eksportu i handlu międzynarodowego Wielkiej Brytanii Grahama Stuarta. Po polskiej stronie beneficjentami porozumienia są m.in. CPK, PAŻP, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW). Ze strony brytyjskiej uczestniczą w nim m.in. Ministerstwo Eksportu i Handlu Międzynarodowego (DIT), British Aviation Group (BAG), która zrzesza firmy z branży lotniskowej, i National Air Traffic Control Services (NATS), czyli zarządca przestrzeni powietrznej na Wyspach.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.
Źródło: ISBnews