Potrzeby oświatowe jednostek samorządu terytorialnego (JST) zostały oszacowane na 102,6 mld zł w 2025 r. w porównaniu do 88 mld zł obecnie, podało Ministerstwo Finansów.
Resort przedstawił swoje stanowisko do uwag, zgłoszonych do projektu nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu.
„Globalne potrzeby oświatowe JST, łącznie z potrzebami przedszkolnymi, w pierwszym roku obowiązywania ustawy wyniosłyby ok. 102,6 mld zł. jest to więc istotny wzrost w stosunku do roku obecnego (ok. 88 mld zł z tytułu subwencji oświatowej)” – czytamy w stanowisku MF.
W kwocie tej uwzględniono w szczególności także dodatkowy wzrost potrzeb oświatowych w zakresie wychowania przedszkolnego, zaznaczono.
Wyjaśniono, że w ramach potrzeb oświatowych tego rodzaju uwzględniane będą (nie tylko środki przekazywane dotychczas z rezerwy celowej budżetu państwa z przeznaczeniem na dotacje celowe dla JST na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat), ale także:
– środki na planowany wzrost średnich wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach prowadzonych przez JST (w 2024 r. uwzględnione jednorazowo w rezerwie celowej budżetu państwa poz. 52 w kwocie 2,3 mld zł);
– dodatkowe środki (3 mld zł) wynikające ze wzrostu wydatków JST na przestrzeni ostatnich lat na realizację zadań dotyczących wychowania przedszkolnego w związku ze wzrostem liczby dzieci w wychowaniu przedszkolnym.
Łącznie w potrzebach oświatowych znajdzie się kwota ok. 7,5 mld zł związana z wychowaniem przedszkolnym, podano.
Organizacje samorządowe w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu domagały się wprowadzenia zapisu, że potrzeby oświatowe JST w roku 2025 wyniosłyby „nie mniej niż 150 mld zł”.
W projekcie ustawy wprowadzono przepis obligujący MF do oceny funkcjonowania ustawy do końca czerwca 2027 r. oraz przygotowania, w wyniku tej oceny, potencjalnych propozycji zmian. Ocena obejmie pierwszy rok 2025, który zawiera rozwiązania przejściowe oraz pełny system wchodzący po raz pierwszy od 2026 r.
Resort nie zgodził się na zgłaszany przez organizacje samorządowe postulat, by projektowana regulacja miała charakter epizodyczny, a okres jej obowiązywania wynosił dwa lata, po których dokonano by jej oceny.
Źródło: ISBnews