Poziom optymizmu konsumentów poprawił się o 9 pkt proc. r/r w br., wynika z raportu Allegro i Minds&Roses. Rok wcześniej 47% z nich deklarowało, że wydarzenia społeczno-ekonomiczne w Polsce i za granicą (np. zmiany podatkowe, inflacja i wojna w Ukrainie) wpływają na ich decyzje zakupowe, zaś w tym roku deklaruje tak 38% badanych.
„Poziom optymizmu konsumentów w porównaniu do 2023 roku wzrósł o 9 pkt proc., co jest pozytywnym sygnałem dla rynku. Przez ostatnie dwa lata średnio połowa Polek i Polaków deklarowała, że wydarzenia społeczno-ekonomiczne wpływają na ich decyzje zakupowe. Tegoroczna samoocena w badaniu Customer Journey, w połączeniu z Bieżącym Wskaźnikiem Ufności Konsumenckiej (GUS), sugeruje, że konsumenci zaczynają odczuwać większą stabilność i pewność w swoich decyzjach zakupowych” – czytamy w komunikacie.
„Wydarzenia społeczno-ekonomiczne w Polsce i za granicą nie mają już aż takiego wpływu na decyzje zakupowe, jak rok wcześniej (38% vs 47%). Poprawę nastrojów widać też w danych GUS, z których wynika, że poziom pozytywnego, konsumenckiego nastawienia w br. wzrósł aż o 23 pkt proc., osiągając wynik notowany jesienią 2021 roku. Kupujący coraz chętniej korzystają z zakupów online, a przejście od tradycyjnego modelu do e-commerce przynosi ze sobą nowe nawyki i preferencje zakupowe, które mają szansę zrewolucjonizować rynek handlu detalicznego w Polsce” – podano.
Według raportu „Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” ponad połowa badanych nadal kupuje w bardziej przemyślany sposób niż wcześniej oraz stara się wydawać jak najmniej i oszczędzać. Również ponad połowa (55%) deklaruje, że większą wagę przykłada do wyboru platform zakupowych/sklepów oferujących niższe ceny, co wskazuje na rosnące znaczenie atrakcyjności cenowej w podejmowaniu decyzji zakupowych.
„Te dane pokazują, że choć konsumenci są bardziej optymistyczni, ich podejście do zakupów pozostaje ostrożne i przemyślane. Rynek będzie musiał dostosować się do wymagań klientów, oferując nie tylko atrakcyjne ceny, ale także zapewniając poczucie dokonywania zakupów dobrych produktów za atrakcyjną cenę, większą wygodę i bezpieczeństwo zakupów” – skomentował Karol Kaczorowski z Minds&Roses, cytowany w komunikacie.
Z raportu wynika też, że nadal 66% konsumentów sprawdza ceny online podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. Konsumenci poszukują wygody, szerokiej oferty i lepszych cen, co jest łatwiejsze do osiągnięcia w środowisku online. W zakupach online przeważa m.in. dostęp do szczegółowych informacji o markach i produktach oraz możliwość ich porównania, co wskazuje na rosnącą preferencję konsumentów do korzystania z technologii w celu podejmowania bardziej świadomych decyzji zakupowych. Z kolei zakupy offline oferują możliwość bezpośredniej konsultacji z obsługą sklepu oraz lepsze dopasowanie produktów, takich jak ubrania, a to nadal jest ważnym elementem doświadczenia zakupowego. Ta dwutorowa strategia zakupowa wskazuje na coraz bardziej złożone i wielowymiarowe zachowania konsumentów, którzy potrafią balansować między atutami zakupów online a wartością osobistego kontaktu i doświadczenia.
Według raportu, kupujący podkreślają przede wszystkim znaczenie szybkości dostawy (42%) i posiadania konta na platformie (37%), co ułatwia im proces zakupowy. Dodatkowo zakupom sprzyja łatwość znalezienia produktu (29%) i atrakcyjna cena (55%). Takie podejście do zakupów online wskazuje na rosnące znaczenie kompleksowej oferty i niezawodności platform zakupowych.
„Aż 78% osób rozpoczynających zakupy na Allegro kończy je na naszej platformie. Co ciekawe, 41% konsumentów zaczynających od Google, finalnie i tak dokonuje zakupu u nas. To dowód uznania atrakcyjnych cen, warunków dostawy i bardzo szerokiej oferty produktowej. Dzięki temu połączeniu Allegro jest najchętniej wybieraną w Polsce wyszukiwarką produktów. Sprzedawcy i marki widzą ten silnie zagregowany popyt, analizują efektywność reklamy na Allegro i odważnie zmieniają swoje marketingowe priorytety inwestycyjne” – wskazał Advertising Director Allegro Marcin Bruś.
Coraz więcej konsumentów zaczyna swoje zakupy na platformach marketplace, co jest szczególnie widoczne w kategoriach FMCG, w tym w takich działach jak chemia domowa, produkty spożywcze czy artykuły dla zwierząt. W kategorii żywność, liczba osób rozpoczynających zakupy na Allegro wzrosła o 11 pkt. proc r/r., co jest efektem rosnącej liczby sprzedawców, którzy oferują szeroki asortyment produktów oraz atrakcyjnej cenowo oferty, podano także.
Z badania wynika również, że 46% badanych preferuje kupowanie produktów znanych marek na platformach handlowych takich jak Allegro. To pokazuje rosnącą rolę marketplace’ów w promocji i sprzedaży produktów znanych brandów. Ten trend wskazuje na konieczność adaptacji strategii marketingowej znanych marek, które muszą skupić się na widoczności na platformach marketplace oraz na budowaniu lojalności konsumentów poprzez atrakcyjne oferty i promocje, podkreślono.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20.
Źródło: ISBnews