Prezydent podpisał nowelizację ustawy o dowodach osobistych, której celem jest dostosowanie polskich przepisów do unijnego rozporządzenia, nakładającego na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia do dowodu tzw. drugiej cechy biometrycznej, czyli odcisków palców, a także podpisu posiadacza, poinformowała Kancelaria Prezydenta.
„Rozporządzenie 2019/1157 nakłada na państwa członkowskie szereg obowiązków dotyczących niezbędnych zabezpieczeń w dokumentach tożsamości, w tym m.in.: obowiązek wprowadzenia do dowodów osobistych drugiej cechy biometrycznej, tj. odcisków palców, konieczność dostosowania wzoru dowodu osobistego do specyfikacji i minimalnych norm dotyczących zabezpieczeń określonych w dokumencie nr 9303 Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), co wymaga uzupełnienia dotychczasowego wzoru dowodu osobistego o podpis posiadacza” – czytamy w komunikacie.
Zmiany wprowadzone do ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych dotyczą:
- uzupełnienia katalogu danych zamieszczanych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego o dane biometryczne w postaci odcisków palców (odciski palców nie będą zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego wydawanego osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, a także osobie, od której pobranie odcisków palców nie jest fizycznie możliwe). Jednocześnie w ustawie określono maksymalny czas przechowywania w Rejestrze Dowodów Osobistych odcisków palców to jest do dnia odbioru dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż do 90 dni od daty wydania dowodu osobistego,
- zmiany terminów ważności dowodu osobistego, dowód wydany osobie, która
- – nie ukończyła 12. roku życia, będzie ważny przez 5 lat od daty jego wydania,
- – ukończyła 12. rok życia, będzie ważny przez 10 lat od daty jego wydania,
- ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo nie jest możliwe pobranie odcisków palców, będzie ważny przez 12 miesięcy od daty jego wydania;
- warstwa graficzna dowodu osobistego będzie zawierała odwzorowanie własnoręcznego podpisu osoby, która ukończyła 12. rok życia, z wyjątkiem osoby, która nie może złożyć podpisu.
Ze względu na wprowadzenie danych biometrycznych wprowadzone w nowelizacji zmiany dotyczą także formy składania wniosku o dowód. Niezbędne będzie zrobienie tego osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie i z własnoręcznym czytelnym podpisem. Jedynie wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12. roku życia będzie można złożyć elektronicznie z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Nowelizacja umożliwia też organom gmin, na terenie których siedzibę mają władze powiatu, oraz miasta na prawach powiatu obsługę obywateli niepełnosprawnych lub osoby, które mają niedające się pokonać przeszkody w dotarciu do urzędu w miejscu ich pobytu, w tym zarówno na terenie tej gminy jak i na terenie pozostałych gmin znajdujących się na obszarze danego powiatu.
Nowelizacja ustawy o dowodach osobistych wprowadza również zmiany mające na celu przeniesienie z obowiązującego rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu niektórych regulacji, które powinny stanowić materię ustawową. W związku z tym do ustawy przeniesione zostały przepisy dotyczące:
- potwierdzania tożsamości osoby wnioskującej o wydanie dowodu osobistego oraz uprawnienia do odbioru dowodu osobistego wydanego dla osoby małoletniej przez rodziców i opiekunów,
- określające zasadnicze wymogi, jakie musi spełniać fotografia.
Natomiast rozporządzenie będzie określało wzory stosowanych formularzy i zaświadczeń oraz będzie zawierało przepisy określające sposób pobierania odcisków palców, postępowania w sprawach utraty, uszkodzenia, zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, odbioru dowodu osobistego przez wnioskodawcę, a także fizycznego anulowania unieważnionego dowodu osobistego.
Dowody osobiste wydane przed dniem 2 sierpnia 2021 r. oraz wydane po tym dniu na podstawie przepisów dotychczasowych zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych, z tym że termin ważności dotychczasowego dowodu osobistego nie może przekroczyć 3 sierpnia 2031 r. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w formie na dotychczasowych zasadach, czyli w formie elektronicznej będzie możliwe do 26 lipca 2021 r.
Ustawa ma wejść w życie z dniem 2 sierpnia 2021 r., z wyjątkiem:
- przepisów umożliwiających wydatkowanie, przed dniem 2 sierpnia 2021 r., określonych środków finansowych w celu realizacji zadań związanych z wdrożeniem rozporządzenia 2019/1157, które mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
- przepisów umożliwiających Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego korzystanie z danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych, rejestrze PESEL oraz rejestrach mieszkańców w trybie teletransmisji danych, które mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia;
Źródło: ISBnews