Prezydent podpisał nowelizację ustawy o pracy na morzu, której celem jest implementacja do polskiego porządku prawnego zmian wynikających z Poprawek do Konwencji o pracy na morzu, poinformowała Kancelaria Prezydenta.
„Przejęte regulacje mają na celu zabezpieczenie praw pracowniczych marynarzy w sytuacji ataku piratów lub zbrojnej napaści na statek i spowodowanego nim wymuszonego uwięzienia marynarzy na statku lub poza nim – zapewniają ciągłość marynarskiej umowy o pracę podczas uwięzienia, a także zapewniają ciągłość wypłacania wynagrodzenia i innych świadczeń w ramach marynarskiej umowy o pracę – do czasu wskazanego w przepisach” – czytamy w komunikacie.
Celem ustawy jest także poprawa funkcjonowania i uelastycznienie uregulowań ustawy o pracy na morzu. W ustawie przewiduje się m.in.: zmianę definicji armatora, marynarza oraz statku niekonwencyjnego, a także dodanie definicji piractwa oraz zbrojnej napaści, zmianę waluty z EUR na PLN przy opłatach za wydawanie książeczek żeglarskich przez dyrektorów urzędów morskich, możliwość dokonywania wpisów w języku angielskim w książeczkach żeglarskich, ujednolicenie okresu ważności wszystkich książeczek żeglarskich, umożliwienie członkom załóg jednostek pływających urzędów morskich rozliczania czasu pracy w oparciu o przepisy ustawy o pracy na morzu, podano także.
Usunięto ograniczenie ważności świadectwa zdrowia ze względu na wiek marynarza, wprowadzono możliwość uznawania świadectw zdrowia wydanych w innych państwach, jeśli są one wydane zgodnie z określonymi w ustawie przepisami. Wprowadzono regulacje wskazujące, że marynarzowi, któremu w wyniku przeprowadzenia ponownego badania lekarskiego wydano świadectwo zdrowia stwierdzające brak zdolności do pracy na statku, może przysługiwać prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy zgodnie z trybem i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Zgodnie z nowelizacją marynarzowi, w stosunku do którego, w wyniku przeprowadzenia ponownego badania lekarskiego, zostały stwierdzone ograniczenia dotyczące zdolności do pracy, w szczególności w odniesieniu do czasu pracy lub zakresu obowiązków, wydaje się świadectwo zdrowia na inne stanowisko na statku zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami albo może przysługiwać mu prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy w trybie i na zasadach określonych w ww. przepisach.
Wprowadzone zmiany zrównują sytuację załóg statków konwencyjnych, w rozumieniu ustawy i Konwencji, oraz statków nie podlegających przedmiotowej Konwencji (statków pełniących stałe pogotowie oraz statków takich jak holowniki, pogłębiarki oraz dźwigi pływające) w zakresie obowiązku armatora do zapewnienia załogom bezpłatnie wyżywienia o odpowiedniej jakości i wodę pitną.
Analogiczne rozliczenie czasu pracy, jak na platformach wiertniczych obsługiwanych przez kolejno wymieniające się załogi lub część załogi, będzie miało zastosowanie na specjalistycznych statkach technicznych takich jak: holowniki, pogłębiarki i dźwigi pływające.
Nowela zakłada, że dotychczasowe czyny wskazane (w art. 111 ustawy o pracy na morzu) jako wykroczenia, stają się czynami, za których popełnienie, od dnia wejścia w życie nowelizacji, grozić będzie kara pieniężna (w takiej samej wysokości jak dotychczasowa grzywna), co jednoznaczne jest ze zmianą trybu ich orzekania. Do nakładania sankcji określonych w przepisach będzie uprawniony dyrektor urzędu morskiego.
Ustawa zawiera przepisy przejściowe i wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Źródło: ISBnews