Rząd nie ma planów wstrzymania działań prowadzonych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, Programu budowy 100 obwodnic i Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Zaplanowane w ramach nich zadania będą sukcesywnie realizowane, a środki przeznaczone na budowę dróg są zabezpieczone i nie będą ograniczane, poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Weber, a także prezes Urzędu Zamówień Publicznych Hubert Nowak, wiceprezes Prokuratorii Generalnej RP Marek Miller oraz prezes Głównego Urzędu Statystycznego Dominik Rozkrut, jak również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, sektora finansowego oraz spółek z Grupy Orlen i Lotos oraz przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wzięli udział 15 marca w spotkaniu – w formule hybrydowej – z prezesami firm wykonawczych, szefami organizacji branżowych zrzeszających przedsiębiorstwa budowlane, dostawców materiałów i surowców (asfaltu, betonu, cementu, kruszyw, paliw, stali) oraz instytucjami sektora bankowego i ubezpieczeniowego.
„Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber, podkreślił, że nie ma planów wstrzymania działań prowadzonych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, Programu budowy 100 obwodnic i Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Zaplanowane w ramach nich zadania będą sukcesywnie realizowane, a środki przeznaczone na budowę dróg są zabezpieczone i nie będą ograniczane. Rząd będzie reagował odpowiednio, mając na względzie znaczenie sektora budownictwa dla gospodarki naszego kraju” – czytamy w komunikacie GDDKiA na temat spotkania.
„Pierwsze decyzje dotyczące obecnej sytuacji zostały już podjęte. Przesunęliśmy o miesiąc terminy składania ofert w tych przetargach, w których ceny mieliśmy poznać pod koniec marca. Dzięki temu wykonawcy zyskają czas na przyjrzenie się sytuacji, przeanalizowanie alternatyw i obranie odpowiedniej strategii przed złożeniem ofert na nowe zadania” – czytamy dalej.
Jak podkreślił p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, głównym celem jest utrzymanie płynności i stabilności całego rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania ofert na nowe zadania. To co obecnie najważniejsze, to zachowanie spokoju, bieżące monitorowanie sytuacji oraz współpraca.
„Obecne ceny, dostępność materiałów i pracowników, to wyzwania na teraz. Sytuacja ta jest sprawdzianem kondycji całej branży, umiejętności współpracy i dostosowania się do trudnych warunków rynkowych. Najważniejsze jest to, żebyśmy dalej mogli pracować i realizować plany, a tam gdzie to możliwe, elastycznie reagować. Wsłuchujemy się w opinie firm z sektora budowlanego i na bieżąco analizujemy możliwe scenariusze działań, traktując wszystkich podmiotowo” – powiedział Żuchowski, cytowany w komunikacie.
„To, co obecnie powinniśmy zrobić, to realizować zadania, postępować kontraktowo, dokumentując wpływ obecnej sytuacji na koszty realizacji danej inwestycji. Mamy stosowne klauzule umowne, zabezpieczenia kodeksowe, które pozwalają nam na rozwiązywanie tego typu problemów na bieżąco, w myśl zasady 'case by case’. Stabilność sektora, jego płynność, kondycja, rentowność – to nasz priorytet” – dodał szef GDDKiA.
Jak podano w materiale, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic obecnie realizowanych jest 112 zadań o łącznej długości 1414,2 km.
W przetargu są 22 zadania o długości 288,6 km, a kolejne 168 zadań o łącznej długości ponad 2,5 tys. km jest na etapie przygotowania.
„Plan na 2022 r. obejmuje ogłoszenie przetargów na ok. 475 km nowych dróg. Będzie to blisko 340 km dróg ekspresowych, ponad 30 km obwodnic oraz postępowania na poszerzenie autostrady A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa (88,2 km) oraz dobudowę drugiej jezdni na S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km)” – czytamy w komunikacie.
W tym roku spodziewane są również decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 53 odcinków dróg o łącznej długości ponad 630 km. To pozwoli na rozpoczęcie robót w terenie.
„Dla kierowców, w procesie realizacji inwestycji, najważniejszy jest moment, gdy przekazujemy im kolejne kilometry nowych, bezpiecznych i komfortowych dróg. Plan na bieżący rok zakłada oddanie do ruchu łącznie 345,5 km nowych dróg, w tym 46,1 km autostrad, 253,1 km dróg ekspresowych i 46,3 km obwodnic (w klasie GP – droga główna ruchu przyspieszonego)” – podsumowano w informacji.
Źródło: ISBnews