Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Wideo
  • Konferencje
  • Waluty
  • Gaming
  • Nieruchomości
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Wideo
  • Konferencje
  • Waluty
  • Gaming
  • Nieruchomości
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Gospodarka

Programy rewitalizacji w skontrolowanych gminach niezgodne z założeniami

Dodane przez Bartłomiej Supernak
14 września 2021
w dziale Gospodarka
0
praca
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

W 17 skontrolowanych przez Najwyższą Izba Kontroli (NIK) gminach programy rewitalizacji były realizowane niezgodnie z przyjętymi założeniami, a większość gmin nie osiągnęła w przewidzianym czasie zakładanych efektów, podała Izba. NIK wnioskuje m.in. o upowszechnianie doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie rewitalizacji, a także uproszczenie procedur.

„W badanym okresie we wszystkich 17 skontrolowanych gminach programy rewitalizacji były realizowane niezgodnie z przyjętymi założeniami, a większość gmin nie osiągnęła w przewidzianym czasie zakładanych efektów. Spośród 394 zaplanowanych do realizacji projektów zakończono mniej niż połowę – 124. W efekcie, w żadnej gminie nie udało się kompleksowo rozwiązać zdiagnozowanych problemów i wyprowadzić z kryzysu terenów objętych rewitalizacją” – czytamy w komunikacie.

Kontrola objęła lata 2016-2020. W 17 gminach wspieranych przez 5 urzędów marszałkowskich NIK przyjrzała się szczegółowo dwóm ostatnim z 4 etapów programów rewitalizacji – ich wdrażaniu i monitorowaniu (wcześniejsze to diagnozowanie i programowanie).

W sumie w badanym przez NIK okresie zaplanowano 394 przedsięwzięcia rewitalizacyjne, z czego:

– zakończono realizację 124 projektów (31%), w przypadku co piątego niezgodnie z przyjętymi założeniami lub w okrojonym – w porównaniu do planowanego – zakresie. Łączna kwota poniesionych wydatków na te zadania wynosiła 160 mln zł, z tego zadania podstawowe pochłonęły 137 mln zł;

– w trakcie realizacji było kolejnych 116 projektów (30%), do czasu zakończenia kontroli wydano na nie 272 mln zł, w tym większość na projekty podstawowe – 238 mln zł;

– nie zrealizowano lub zrezygnowano z realizacji 154 projektów (39%), w tym 80 podstawowych.

NIK podkreśliła, że rewitalizacja to złożony proces, którego celem jest wyprowadzanie obszarów zdegradowanych ze stanu kryzysowego, a jego skutkiem ma być poprawa zagospodarowania objętego nią terenu, a zwłaszcza jakości życia jego mieszkańców. Nazbyt często programy rewitalizacji są jednak traktowane przez gminy tylko jako wymóg formalny, którego spełnienie umożliwia ubieganie się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pokazała to już poprzednia kontrola NIK z 2018 roku, a najnowsza tę praktykę potwierdziła.

„Do dnia zakończenia kontroli NIK wydatki poniesione na projekty już zakończone lub będące w trakcie realizacji wyniosły w sumie 432 mln zł, a to zaledwie planu przyjętego w programach rewitalizacji przez kontrolowane gminy. Cztery z nich wydały zaledwie od 4 do 7% zaplanowanych środków” – czytamy dalej.

Kontrola NIK pokazała, że gminy nie szukały alternatywnych źródeł dofinansowania, realizowały projekty w węższym niż planowano zakresie lub rezygnowały z części z nich, jednocześnie nie aktualizując programów rewitalizacji. Stwierdzono także, że we wszystkich skontrolowanych gminach monitoring i ewaluacja tworzyły tylko ogólnie zarysowany system, który w praktyce nie istniał.

„Tylko w jednej na 17 skontrolowanych gmin (w Jastrzębiu-Zdroju) w proces rewitalizacji skutecznie zaangażowano szerszą grupę mieszkańców, lokalne społeczności, instytucje czy organizacje, które miały realny wpływ na podejmowane działania, dokonywane oceny i wprowadzane w programie rewitalizacji zmiany” – wskazano także.

W wyniku przeprowadzonej kontroli NIK wnioskuje do ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej o :

– Upowszechnianie doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie rewitalizacji, w szczególności ukierunkowanych na właściwe zrozumienie tego procesu, a zwłaszcza zagadnień dotyczących jego wdrażania, monitoringu i ewaluacji.

– Dokonanie analizy procedur w zakresie rewitalizacji pod względem możliwości ich ewentualnego uproszczenia celem usprawnienia realizacji tego procesu.

– Rozważenie opracowania dodatkowych wzorów lub wytycznych, obejmujących zagadnienia monitoringu i ewaluacji programów rewitalizacji.

– Przeprowadzenie analiz dotychczasowych doświadczeń we wdrażaniu Programów Rewitalizacji oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków, mając w szczególności na względzie przewidzianą po 2023 roku konieczność prowadzenia rewitalizacji wyłącznie na podstawie GPR.

Wnioski skierowanie do zarządów województw to:

– Zintensyfikowanie działań doradczych i szkoleniowych, w szczególności w zakresie dotyczącym pełnego zrozumienia istoty rewitalizacji, a także wdrażania oraz monitorowania i ewaluacji programów rewitalizacji.

– Wykorzystanie potencjału i nabytego doświadczenia w zakresie rewitalizacji do wsparcia JST przy realizacji zadań związanych z tym procesem.

Wnioski dla organów wykonawczych gmin to:

– Zapewnienie partnerskiego podejścia i efektywnej współpracy z różnymi grupami interesariuszy, przy zastosowaniu możliwie dojrzałych form partycypacji społecznej.

– Podjęcie działań mających na celu zintensyfikowanie prac przez komitety rewitalizacji, w sposób zapewniający ich opiniodawczo-doradczą funkcję.

– Ukierunkowanie działań rewitalizacyjnych na kompleksowe rozwiązywanie problemów występujących na obszarach zdegradowanych, ze szczególnym uwzględnieniem sfery społecznej.

– Podjęcie działań dla zapewnienia skutecznego systemu monitorowania i ewaluacji programów rewitalizacji, pozwalającego na dokonanie obiektywnej oceny istniejących potrzeb, postępu przedsięwzięć rewitalizacyjnych oraz stopnia realizacji zaplanowanych celów.

– Dokonywanie aktualizacji programów rewitalizacji w przypadku wystąpienia przesłanek wskazujących na potrzebę zmian.

– Podejmowanie aktywnych działań dla pozyskania środków zewnętrznych z różnych źródeł na realizację zaplanowanych projektów rewitalizacyjnych.

– Wprowadzenie organizacji pracy i systemu zarządzania programami rewitalizacji, w sposób zapewniający skuteczną i pełną ich realizację.

Z kolei do organów stanowiących gmin NIK wnioskuje o egzekwowanie od organów wykonawczych gmin rzetelnego wypełniania obowiązków w zakresie wdrażania, monitorowania i dokonywania ocen Programów Rewitalizacji, podano także.

Źródło: ISBnews

Tagi: NIK
Poprzedni post

Sprzedaż obligacji detalicznych wzrosła m/m do 3,73 mld zł w sierpniu

Następny post

Dzienna liczba szczepień przeciw COVID-19: 20 349, nowych zakażeń: 537

Energia

Rządowy projekt mrożenia cen energii trafi do komisji wraz z koalicyjnym

Sejm

Sejm zajmie się projektem ustawy budżetowej na posiedzeniu 20 i 21 XII

kredyt

Środki na Bezpieczny kredyt 2% na 2023-2024 mogą skończyć się w bieżącym roku

UE

Rada UE i PE osiągnęły porozumienie ws. regulacji rynku gazów odnawialnych oraz wodoru

MF

MF sprzedało na przetargu obligacje za 9 mld zł, popyt sięgnął 13,5 mld zł

technologia

31% Polaków słyszało o zakupach w metaverse, 33% skorzystałoby

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

BoomBit

BoomBit podtrzymuje plany rozszerzenia oferty o nowe platformy

Energia

Rządowy projekt mrożenia cen energii trafi do komisji wraz z koalicyjnym

wiedźmin

Sąd w USA wydał postanowienie o finalnym zatwierdzeniu ugody dla CD Projektu

Murapol

Murapol spodziewa się, że w Polsce nadal będą rządowe programy mieszkaniowe

praca

Dotychczas założono ok. 4,5 tys. kont mieszkaniowych w ramach programu

praca

3/4 instytucji pożyczkowych może zostać wykreślonych z rejestru po 1 stycznia 2024

Echo Investment

Echo liczy na sprzedaż pięciu projektów w 2024

praca

Odsetek prezesów planujących rezygnację z pracy zdalnej wzrósł do 88% z 64%

Sejm

Sejm zajmie się projektem ustawy budżetowej na posiedzeniu 20 i 21 XII

kredyt

Środki na Bezpieczny kredyt 2% na 2023-2024 mogą skończyć się w bieżącym roku

Twitter LinkedIn Facebook Youtube LinkedIn


Inwestycje.pl
 to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Gospodarka
  • Biznes
  • Wideo
  • Konferencje
  • Waluty
  • Gaming
  • Nieruchomości
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
    • KONFLIKT W UKRAINIE
    • COVID RAPORT

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist