Sejm skierował projekt ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego (JST) w związku z programem „Polski Ład” do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Finansów Publicznych. Projekt zakłada m.in. dotację dla jednostek samorządu terytorialnego na poziomie 8 mld zł w 2021 r. Wczoraj w Sejmie odbyło się jego pierwsze czytanie.
„Chciałbym wymienić wsparcie finansowe w realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego kwotą 8 mld zł w roku 2021. Projektowane regulacje tworzą podstawę prawną do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego z budżetu państwa w roku 2021 dodatkowych środków jako uzupełnienie subwencji ogólnej” – powiedział wiceminister finansów Sebastian Skuza w trakcie pierwszego czytania w Sejmie.
Środki te miałyby być dystrybuowane na podstawie algorytmu, opierającego się na udziale jednostek samorządu terytorialnego w PIT planowanych na rok 2022. Podział uwzględniałby również poziom zamożności JST.
Projekt zakłada uelastycznienie zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego poprzez modyfikację reguł fiskalnych.
„Proponuje się czasowe stosowanie preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostek samorządu terytorialnego, czyli w średnim okresie czteroletnim w pewnych latach bieżący budżet jednostki samorządu terytorialnego mógłby być niezrównoważony, niemniej jednak musiałby być zrównoważony w całym okresie czteroletnim” – wyjaśnił Skuza.
Zgodnie z projektem, w 2022 r. JST miałyby możliwość bilansowania części bieżącej budżetu wolnymi środkami pochodzącymi z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Miałyby także przejściową możliwość wyboru okresu, na podstawie którego liczona byłaby średnia nadwyżka operacyjna (byłby to wybór pomiędzy trzyletnią średnią arytmetyczną a docelową siedmioletnią średnią arytmetyczną).
„Na wniosek samych jednostek samorządu terytorialnego z limitu zadłużenia zmniejszono próg udziału środków Unii Europejskiej w finansowaniu programów. To znaczy, że obecnie jeżeli jakiś program jest finansowany powyżej 60% ze środków unijnych, nie jest on uwzględniany w indywidualnym wskaźniku zadłużenia. Na wniosek samych jednostek samorządu terytorialnego ten procent został obniżony do 50%” – tłumaczył wiceminister.
Projekt zakłada też, że od przyszłego roku jednostki samorządu terytorialnego udziały z tytułu PIT i CIT otrzymywałyby w 1/12 przewidywanych środków na dany rok budżetowy.
Planowane jest wprowadzenie nowej części subwencji ogólnej, tzw. części rozwojowej, która nie traciłaby przymiotu subwencji i mogłaby być wykorzystana na wszelkie zadania jednostek samorządu terytorialnego i traktowana w ich budżetach jako dochód bieżący.
Część rozwojowa subwencji składałaby się z kwoty podstawowej, premii aktywizującej i premii inwestycyjnej. Kwota podstawowa przysługiwałaby każdej jednostce samorządu terytorialnego, a jej podział następowałby proporcjonalnie do liczby mieszkańców z określeniem kwot minimalnych i maksymalnych. Premia aktywizująca – JST, której wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca utrzymywały się powyżej przeciętnej. Premiera inwestycyjna z kolei – JST, w których procentowy wskaźnik wydatków majątkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca byłby wyższy niż średnia.
Źródło: ISBnews