Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie planu zamierzeń oraz zatwierdzonych do realizacji działań w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego w perspektywie do 2030 r. trafił do uzgodnień, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Mają one potrwać do 17 grudnia br.
„Plan zamierzeń państwa oraz zatwierdzonych do realizacji przedsięwzięć w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego – w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 stanowi potwierdzenie przez Radę Ministrów listy inwestycji transportowych, wynikających ze Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz związanych z CPK, które mają zostać zrealizowane celem osiągnięcia spójnego efektu w skali całej sieci transportowej kraju” – czytamy w uzasadnieniu.
Jego celem jest także usprawnienie koordynacji prac wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za wdrożenie Inwestycji i transportowych Inwestycji Towarzyszących oraz zapewnienie komplementarności pod kątem parametrów i terminów realizacji. Dokonano w nim zestawienia planowanych inwestycji należących do ww. kategorii na poziomie krajowym, obejmującym całą sieć transportową, niezależnie od Inwestora oraz zakładanego źródła finansowania (środki krajowe, dofinansowanie Unii Europejskiej, itp.), podano także.
Dokument ten ma przyczynić się do zachowania spójności planowania inwestycji w ramach opracowywanych na perspektywę 2021-2027 programów wieloletnich, co umożliwi osiąganie zakładanych efektów na połączeniach transportowych, w skład których wejdą projekty różnych podmiotów. Zaznaczono, że możliwe będzie także wykorzystanie Planu CPK jako elementu struktury dokumentów wskazujących na spełnienie przez Polskę wypełnienia tzw. warunków podstawowych w zakresie transportu, przewidywanych w związku z ubieganiem się o środki UE – względem inwestycji związanych z CPK.
W Planie CPK przedstawione zostały zasady doboru projektów oraz mapy, pokazujące wyniki modelowania multimodalnej sieci transportowej, uwzględniającej przedmiotowe inwestycje. Planowane inwestycje przedstawiono w kontekście korytarzy sieci bazowej TENT: wskazano, które odcinki znajdują się w tych korytarzach oraz opisano powiązania pozostałych inwestycji z siecią TEN-T.
Przedsięwzięcia, których koordynację usprawni uchwała, dzięki generowaniu nowych miejsc pracy przyczynią się do rozwoju tego rynku. Szacowany w ramach analizy wpływu inwestycji na gospodarkę wzrost zatrudnienia tylko w 2026 r. wyniesie ok. 95,2 tys. nowych miejsc pracy. Ponadto uzyskana w efekcie zakończenia inwestycji zwiększona dostępność transportowa przyczyni się do zapewnienia wysokiego poziomu mobilności na rynku pracy, czytamy także.
Źródło: ISBnews