Projekt ustawy o zbiorowych zakładach pracy, który zakłada wprowadzenie otwartego katalogu spraw regulowanych w takim dokumencie, dwóch okresów jego obowiązywania: 5 lat dla zakładowego układu pracy i 10 lat dla ponadzakładowego układu zbiorowego pracy oraz ułatwień dotyczących wystąpienia z ponadzakładowego układu pracy, trafił do uzgodnień międzyresortowych.
„W projekcie ustawy o UZP wzięto pod uwagę postulat otwartego katalogu spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy. Partnerzy społeczni w ramach prowadzonych rokowań będą mogli wspólne ustalić, w jakim zakresie układ zbiorowy pracy może odmiennie regulować środowisko pracy, niż przewidują to rozwiązania ustawowe” – czytamy w uzasadnieniu.
Projekt zakłada wprowadzenie dwóch okresów obowiązywania układu zbiorowego pracy: :
– 5 lat dla zakładowego układu zbiorowego pracy,
– 10 lat dla ponadzakładowego układu zbiorowego pracy.
Rozwiązanie to zaproponowano ze względu na fakt, że – jak podano w uzasadnieniu – obecna praktyka zawierania ponadzakładowych układów zbiorowych pracy wyraźnie wskazuje, że możliwości zawierania układów zbiorowych pracy na czas nieokreślony prowadzi z biegiem lat do zastoju rokowań.
Zróżnicowanie okresu, na jaki zawierane byłyby zbiorowe układy pracy znajduje uzasadnienie w większej trudności i skomplikowaniu negocjacji prowadzonych nad ponadzakładowym układem zbiorowych pracy – np. większa liczba podmiotów – uczestników rokowań zarówno po stronie związkowej, jak również pracodawczej, często układ zbiorowy pracy taki stosowny jest w większej liczbie podmiotów, posiadających zróżnicowaną strukturę zawodową.
Zaproponowane przepisy zakładają, że zgłoszenie do Krajowej Ewidencji Układów Zbiorowych Pracy, polegać będzie na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego uproszczonych danych na formularzu elektronicznym udostępnionym na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw pracy. Konieczność przekazywania danych jest niezbędna dla realizacji zadań statystycznych wynikających z przepisów unijnych.
Do projektu wprowadzone zostały też przepisy mające na celu ułatwienie wystąpienia z ponadzakładowego układu zbiorowego pracy tym pracodawcom, którzy z przyczyn ekonomicznych nie są w stanie realizować zawartych zapisów tego układu, a z uwagi na różne problemy organizacyjne same strony ponadzakładowego układu zbiorowego pracy nie mają możliwości podjąć rokowań nad protokołem dodatkowym.
Planowane jest też uproszczenie możliwości rozszerzenia ponadzakładowego układu zbiorowego oraz uzależnienie podjęcia inicjatywy w tym zakresie od woli pracodawcy i współdziałających z nim związków zawodowych. Zgodnie z proponowanym przepisem, z wnioskiem do ministra właściwego do spraw pracy o rozszerzenie ponadzakładowego układu zbiorowego pracy zwracać się będzie wspólnie pracodawca nie objęty żadnym układem i działająca u niego organizacja związkowa.
Celem tego rozwiązania jest pozostawienie oceny zasadności rozszerzenia ponadzakładowego układu zbiorowego pracy temu podmiotowi, który sam będzie wnioskował o objęcie go istniejącym ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, podano także.
Z projektu wynika, ze nowe przepisy miałyby wejść w życie w 2025 r.
Źródło: ISBnews