Przeładunki w terminalach intermodalnych wyniosły 84,2 mln ton w 2022 r., co oznacza wzrost o 2,7% r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ub.r. aktywnych było 35 terminali, tj. o 4 mniej niż w 2020 r.
„W 2022 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 84,2 mln ton ładunków skonteneryzowanych, tj. o 2,7% więcej niż przed rokiem. W ogólnej liczbie przeładowanych kontenerów w terminalach morskich i lądowych przeważały kontenery 40′ (65,3%). Udział kontenerów 20′ wyniósł 25,4%, kontenerów 45′ i więcej – 5,8%, a 30′ – 3,5%. Drogą morską do/z terminali przetransportowano 29,7 mln ton (co stanowiło 35,2% ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym – 25,9 mln ton (30,8%), a transportem kolejowym – 28,6 mln ton (34%)” – czytamy w komunikacie.
W przewozach transportem intermodalnym w 2022 r. 62,3% stanowiły ładunki nieznane (wzrost o 7,3 pkt proc. w porównaniu z 2021 r.). Znaczny udział miały towary mieszane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem – 11,2% (spadek o 3,2 pkt proc.), metale, wyroby metalowe gotowe (z wyłączeniem maszyn i urządzeń) – 6,6% (wzrost o 4,8 pkt proc.), produkty z grupy chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe – 5,3% (wzrost o 0,2 pkt proc.), produkty spożywcze, napoje i tytoń – 2,9% (spadek o 1,9 pkt proc.) oraz pozostałe ładunki – 5,6% (wzrost o 1,7 pkt proc.)., podano także.
Na terenie Polski w 2022 r. zlokalizowanych było 35 aktywnych terminali, z tego 4 obsługiwały przesyłki morze-kolej, morze-droga (terminale morskie), a 31 obsługiwało przesyłki kolej-droga (terminale lądowe). Łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 8,7 mln TEU, w tym w terminalach morskich – 4,9 mln TEU, a w terminalach lądowych – 3,8 mln TEU, podał również GUS.
Źródło: ISBnews