Poprawki rządu do obywatelskiego projektu ustawy o tzw. rencie wdowiej zakładają, że w przypadku pobierania łącznie renty rodzinnej oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego, drugie świadczenie byłoby wypłacane w wysokości 15% do końca 2026 r., i 25% od 2027 r., wynika ze stanowiska rządu do projektu ustawy. Maksymalna wysokość świadczeń nie mogłaby przekraczać trzykrotności minimalnej emerytury, podaje Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
Regulacja miałaby wejść w życie od początku przyszłego roku, a wypłata świadczeń w zwiększonej wysokości następowałaby od 1 lipca 2025 r.
„Rada Ministrów uznaje, że obywatelski projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie tzw. renty wdowiej, wpisuje się w zobowiązanie rządu do zapewnienia godnych warunków dla seniorów po śmierci współmałżonka. Projekt wymaga dostosowania do możliwości finansowych budżetu państwa” – czytamy w komunikacie.
W ocenie Rady Ministrów „pełna i właściwa realizacja tego celu” wymaga doprecyzowania kręgu osób uprawnionych do renty rodzinnej, które mogą skorzystać z reguły zbiegu, która przewidziana jest w projekcie. Dotyczy to także rozważenia ostatecznego kształtu limitu podlegających wypłacie świadczeń w zbiegu tak, aby z rozwiązania mogły korzystać przede wszystkim osoby starsze, w stosunku do których zachodzi rzeczywiste ryzyko degradacji ekonomicznej gospodarstwa domowego wskutek śmierci małżonka.
Obywatelski projekt ustawy zakłada wprowadzenie tzw. renty wdowiej, czyli możliwości pobierania łącznie renty rodzinnej oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego, np. emerytury czy renty z tytułu niezdolności do pracy. Projekt przewiduje m.in., że jedno ze świadczeń wypłacane byłoby w całości, a drugie w części.
„W ocenie rządu, projekt powinien być dalej procedowany, ale jednocześnie uzupełniony w parlamencie – zgodnie z uwagami przedstawionymi przez Radę Ministrów. Rząd deklaruje pełne współdziałanie w uzupełnieniu projektu i wypracowaniu jego ostatecznego kształtu” – czytamy w komunikacie.
W ocenie rządu niezbędne jest zaktualizowanie tzw. kroczącego modelu dochodzenia do ostatecznej, docelowej wysokości drugiego, podlegającego wypłacie świadczenia w zbiegu.
„Model ten musi uwzględniać z jednej strony potrzebę realizacji celów projektu, a z drugiej możliwości finansowe budżetu państwa, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Z tego powodu, optymalne wydaje się, aby drugie świadczenie wypłacane było w okresie:
– od 1 lipca 2025 roku do 31 grudnia 2026 roku w wysokości 15%,
– od 1 stycznia 2027 roku w wysokości 25%” – czytamy także.
Koszty tego rozwiązania kształtowałyby się następująco:
– w 2025 roku – od 3,2 mld do 4,2 mld;
– w 2026 roku – od 6,7 mld do 9 mld;
– w 2027 roku – od 11,9 mld do 15,8 mld – w zależności od tego, czy z uprawnienia skorzystałoby 75% czy 100% jego potencjalnych beneficjentów.
W ocenie rządu pożądane jest także, aby projekt wszedł w życie od 1 stycznia 2025 roku, z zastrzeżeniem, że nabycie prawa do korzystania ze świadczeń według reguły zbiegu i wypłata świadczeń na jej podstawie następowałyby od 1 lipca 2025 r.
Ponadto, kształtowanie wysokości drugiego świadczenia pozostającego w zbiegu musi być traktowane jako instrument polityki społecznej, który służy zapobieżeniu zjawisku degradacji ekonomicznej gospodarstw emerytów i rencistów wskutek śmierci małżonka, oraz być rozpatrywane w szerszym kontekście sytuacji społeczno-ekonomicznej osób starszych.
Dlatego w 2028 roku Rada Ministrów dokona weryfikacji wskaźnika wysokości świadczeń w zbiegu, aby ocenić możliwość i zasadność jego podwyższenia, podsumowano.
Źródło: ISBnews