Rada Ministrów planuje przyjąć w II kwartale projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw celem m.in. ustanowienia nowego systemu budżetowego, co odpowiada realizacji kamienia milowego zawartego w Krajowym Planie Odbudowy (KPO), wynika z informacji w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
„Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw zawiera przepisy mające na celu m.in. wdrożenie rozwiązań zmierzających do zrealizowania drugiego kamienia milowego (A2G) określonego dla Reformy Systemu Budżetowego (dalej: RSB) w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej: KPO). Kamień ten przewiduje ustanowienie nowego systemu budżetowego, na który składać się będą trzy elementy, tj.: nowy system klasyfikacyjny, zredefiniowane średniookresowe ramy budżetowe oraz nowy model zarządzania budżetem państwa” – czytamy w informacji.
W roku 2022 zrealizowano pośredni kamień milowy (A1G) dotyczący opracowania koncepcji nowego systemu klasyfikacyjnego, określającej strukturę i szczegółowe klasyfikacje jednolitego planu kont zintegrowanego z klasyfikacją budżetową. Koncepcja nowego systemu klasyfikacyjnego została opublikowana 31 marca 2022 roku i stanowi podstawę do prac nad zmianami w klasyfikacji. Projekt zmiany ustawy o finansach publicznych wprowadza modyfikacje we wszystkich obszarach objętych zaleceniami CSR (ang. country-specific recommendations, tj. indywidualne zalecenia przekazywane państwom członkowskim w kontekście Semestru Europejskiego), począwszy od planowania na rok 2026, zgodne z tymi zaleceniami, wskazano.
„Polska w ramach RSB zobowiązała się, m.in. do przeanalizowania i wzmocnienia obecnie istniejących rozwiązań dotyczących Średniookresowych Ram Budżetowych, w wyniku czego planuje się modyfikację istniejących rozwiązań w obszarze planowania wieloletniego, które obejmą prognozowanie wydatków budżetu państwa oraz jednostek, o których mowa w art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj.: agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych funduszy celowych oraz państwowych osób prawnych, w szczegółowości nie mniejszej niż wynikające z art. 21, art. 4, art. 29 oraz art. 31 tej ustawy, które określają układ planów finansowych jednostek” – czytamy dalej.
Prognozy budżetowe będą opracowywane, jak dotychczas, z wykorzystaniem niezmiennego kursu polityki, zastrzeżono.
„Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej dla celów prognozowania budżetowego należy przyjąć założenie niezmiennego kursu polityki. Założenie to oznacza ekstrapolację trendów w zakresie dochodów i wydatków oraz włączenie do prognoz, tych działań generujących skutki budżetowe, które są znane z odpowiednią szczegółowością. Dodatkowo pod uwagę powinny być brane tylko te działania, które zostały wyspecyfikowane i zaakceptowane przez Radę Ministrów” – napisano dalej w informacji.
W konsekwencji zachowany będzie czteroletni horyzont ram budżetowych w każdym okresie planistycznym, podkreślono także.
„W świetle regulacji unijnych, wydłużenie planowania budżetowego oraz prezentacja prognozowanych wielkości poza rok budżetowy będzie sprzyjać prowadzeniu bardziej skutecznej i realistycznej polityki budżetowej w średnim okresie. Zasadnicza część zmian zostanie uregulowana, na podstawie stosownie rozwiniętej delegacji ustawowej, w akcie prawnym wykonawczym, który reguluje proces planowania budżetu państwa” – czytamy dalej.
W obszarze zarządzania budżetem państwa zakłada się przede wszystkim:
- wzmocnienie procesów analitycznych i decyzyjnych poprzez udoskonalenie warstwy prezentacyjnej ustawy budżetowej,
- zaprezentowanie nowych danych w ramach uzasadnienia do ustawy budżetowej (plany finansowe funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego),
- wprowadzenie nowego instrumentu budżetowego pozwalającego na relokację wydatków (zmiany w strukturze wydatków) w trakcie roku budżetowego, wymieniono w materiale.
„Zakłada się, że udoskonalenie warstwy prezentacyjnej nastąpi dzięki prezentowaniu w ustawie budżetowej budżetów poszczególnych ministrów i innych dysponentów części budżetowych (a nie jak dotychczas wyłącznie części budżetowych) i pozwoli na uzyskanie pełnego obrazu jakimi środkami dysponuje dany minister. Zwiększy to czytelność danych w ustawie budżetowej, a co za tym idzie wzmocni procesy analityczne” – podkreślono także.
„W projekcie wprowadza się ponadto nowy układ grup wydatków budżetu państwa, który pozwoli na czytelniejszą prezentację ekonomicznego charakteru ponoszonych wydatków. Nowe grupowanie wydatków umożliwią zmiany wprowadzone w klasyfikacji paragrafowej, które są spójne z koncepcją nowej klasyfikacji (kamień milowy A1G)” – napisano też w informacji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu to Ministerstwo Finansów; planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów: II kwartał 2024 r., podsumowano.
Źródło: ISBnews