Rząd planuje nowelizację prawa ochrony środowiska m.in. w zakresie oceny jakości powietrza i uszczelnienia systemu zarządzania w tym zakresie. Chce także określić maksymalne limity wydatków na realizację ustawy na kolejne 10 lat tj. na lata 2022-2031 oraz 2024-2033. Przyjęcie projektu przez Radę Ministrów planowane jest na II kw.
„Bezpośrednią przyczyną opracowania projektu nowelizacji ustawy jest konieczność określenia maksymalnych limitów wydatków na kolejne 10 lat obowiązywania przepisów, określonych w:
- ustawie z dnia 13 kwietnia 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw […]
- ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw […]
które stanowią implementację wymagań określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej” – czytamy w uzasadnieniu potrzeby regulacji.
Chodzi o dyrektywę 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy oraz dyrektywę 2004/42/WE w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych w wyniku stosowania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz produktach do odnawiania pojazdów.
Projektowana nowelizacja ma określić maksymalne limitów wydatków na kolejne 10 lat, tj. na lata 2022-2031 (w przypadku nowelizacji prawa ochrony środowiska z 13 kwietnia 2012 r.) oraz na lata 2024-2033 (w przypadku noweli tej ustawy z 11 lipca 2014 r.).
Planowana regulacja ma także zmieniać termin przekazania przez zarządy województw do ministra właściwego do spraw klimatu informacji o przyjęciu w drodze uchwały sejmiku województw programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych.
„Dodatkowo, konieczna jest zmiana definicji stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza w związku z ostatnimi danymi Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że miasto Legnica, które dotychczas liczyło powyżej 100 tysięcy mieszkańców, a tym samym zgodnie […] stanowiło strefę, w której dokonuje się oceny jakości powietrza, utraciło status miasta powyżej 100 000 mieszkańców” – podano także.
Ponadto, proponowane jest także dodanie fakultatywnego upoważnienia dla ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska, do wydania rozporządzenia regulującego szczegółowe wymagania istotne dla stosowania decyzji wykonawczych Komisji ustanawiających konkluzje BAT (najlepsze dostępne techniki w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania).
Planowana zmiana ma też zmierzać do uszczelnienia systemu zarządzania jakością powietrza poprzez określenie odpowiedzialności za brak realizacji działań naprawczych określonych w programach ochrony powietrza oraz planach działań krótkoterminowych.
Źródło: ISBnews