Ograniczanie importu węgla z Federacji Rosyjskiej spowoduje konieczność uzupełnienia brakujących wolumenów węgla w polskiej gospodarce poprzez zwiększenie wydobycia w Polsce oraz zwiększenie importu z pozostałych kierunków, takich jak: Australia, Kolumbia, Stany Zjednoczone, wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego.
Projekt, zawierający zapisy dotyczące embarga na rosyjski węgiel został wczoraj przyjęty przez Radę Ministrów i trafił do Sejmu.
„Ograniczanie importu węgla z Federacji Rosyjskiej spowoduje konieczność uzupełnienia brakujących wolumenów węgla w polskiej gospodarce. Będzie to realizowane przez:
1. Zwiększenie wydobycia w Polsce.
2. Zwiększenia importu z pozostałych kierunków.
Poza importem drogą kolejową (Rosja, Kazachstan), węgiel trafia do Polski poprzez porty, z takich krajów jak: Australia, Kolumbia, Stany Zjednoczone” – czytamy w uzasadnieniu.
Z analizy wynika, że import węgla zostanie zastąpiony przede wszystkim poprzez zwiększenie importu z kierunków zamorskich, podano także.
W uzasadnieniu przypomniano, że polski sektor elektroenergetyczny jest niezależny od dostaw węgla importowanego. Dla pozostałych sektorów gospodarki możliwe jest przekierowanie dostaw na inne kierunki.
W 2021 r. z Rosji do Polski zaimportowano około 8 mln ton węgla energetycznego, co oznacza spadek o 1,1 mln ton w porównaniu z 2020 r. i o 2,5 mln ton mniej w porównaniu do 2019 r. Węgiel z Rosji importowany jest przede wszystkim przez podmioty prywatne. Wykorzystywany jest na zaspokojenie potrzeb gospodarstw domowych, prywatnych przedsiębiorstw (np. zakładów przetwórczych, producentów warzyw itd.) oraz małych ciepłowni. Import węgla energetycznego (w mln t) w 2021 r.: Rosja – 8,03, Kolumbia – 0,6, Kazachstan – 0,51, inne – 0,11, USA – 0,08.
W zakresie, w jakim projekt przewiduje wprowadzenie zakazu przywozu oraz tranzytu przez terytorium RP węgla podlega notyfikacji technicznej. Ze względu okoliczności odnoszące się do ochrony bezpieczeństwa publicznego, proces notyfikacji ma przebiegać przy zastosowaniu trybu pilnego, wskazano także.
W projekcie zaproponowano wprowadzenie sankcji karnej za naruszenia przepisów dotyczących embarga na określone towary, które są przedmiotem handlu z Federacją Rosyjską, Republiką Białorusi oraz separatystycznymi republikami obwodu donieckiego i ługańskiego.
Zgodnie z proponowanym przepisem, łamanie sankcji polegających na embargu handlowym, a także umyślne dopuszczenie się udziału w działaniach, których celem lub skutkiem jest ominięcie tych sankcji miałoby być zagrożone karą od 3 lat pozbawienia wolności. Wskazano również, że odpowiedzialności karnej podlegać będzie osoba odpowiedzialna za zawarcie transakcji handlowej, aby wykluczyć wszczynanie postępowań przeciwko osobom, które mają w procederze funkcję jedynie wykonawczą (np. kierowca albo podwykonawca).
Planowane jest również fakultatywne uprawnienie dla sądu orzeczenie przepadku przedmiotu przestępstwa (a więc towarów, jako że nie jest możliwe zastosowanie tego przepisu w odniesieniu do zakazanych usług), nawet jeśli nie będzie on własnością sprawcy.
Źródło: ISBnews