Rząd planuje nowelizację uchwały ws. programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej do 2030 r., zakładającą utrzymanie obniżonych ilościowych kryteriów oceny projektów inwestycyjnych dla sektora MŚP oraz przedsiębiorców tzw. rozwijających się, zmodyfikowanie kryteriów jakościowych oceny inwestycji oraz uproszczenie procedury aplikacyjnej, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
„Potrzeba dokonania aktualizacji przepisów programu wynika z szeregu czynników, z których główną rolę odgrywa, w związku ze światową pandemią wirusa SARS-CoV-2 i wywoływanej przez niego choroby COVID-19, konieczność rozszerzenia instrumentów prawnych pobudzających działalność inwestycyjną przedsiębiorców” – czytamy w wykazie.
Zgodnie z projektowanymi zmianami do programu zostaną wprowadzone zapisy mające na celu:
1. Utrzymanie obniżonych ilościowych kryteriów oceny projektów inwestycyjnych dla sektora MŚP oraz przedsiębiorców tzw. rozwijających się. Celem proponowanego rozwiązania jest zwiększenie dostępności do wsparcia w szczególności dla MŚP. Przewiduje się uzależnienie kryteriów ilościowych oceny inwestycji od wielkości przedsiębiorcy.
2. Zmodyfikowanie kryteriów jakościowych oceny inwestycji poprzez jego uproszczenie, doprecyzowanie oraz zbliżenie pod względem treści do rozwiązań funkcjonujących w ramach drugiego instrumentu pobudzania inwestycji – zwolnień podatkowych udzielanych na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji. Proponuje się wprowadzenie kryterium premiującego przedsiębiorców zatrudniających pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności, kryterium premiującego wykorzystywanie robotów przemysłowych, wdrożenie zrobotyzowanej automatyzacji procesów lub inne rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, kryterium premiującego przedsiębiorców, którzy w ramach nowej inwestycji utworzą instalację OZE, pokrywającą 15% zapotrzebowania energetycznego przedsiębiorcy.
3. Uproszczenie procedury aplikacyjnej. Większość analiz mających na celu przygotowanie opisu inwestycji na potrzeby przyjęcia przez Międzyresortowy Zespół do spraw Inwestycji o Istotnym Znaczeniu dla Gospodarki Polskiej rekomendacji odnośnie do przyznania grantu będzie przygotowywana przez ekspertów Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.
4. Indywidualne podejście do przedsiębiorcy W przeciwieństwie do dotacji z funduszy UE, które w większości są przyznawane beneficjentom w drodze cyklicznych konkursów, elementem kluczowym programu są negocjacje z inwestorem. Dzięki indywidualnemu podejściu do inwestora Program stanowi instrument interwencji służący przyciągnięciu inwestorów, którzy w najwyższym stopniu wpisują się w założenia Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.
5. Dostosowanie przepisów Programu do zmienionej listy miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze, w związku z jej aktualizacją dokonaną na potrzeby Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju
6. Dostosowanie przepisów Programu do zmian w Mapie Pomocy Regionalnej określającej dopuszczalną intensywność pomocy publicznej.
Z końcem 2021 r. przestało obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021. Z dniem 1 stycznia 2022 r. zostało ono zastąpione przez nowe rozporządzenie ustalające nowe poziomy maksymalnej intensywności pomocy regionalnej dla poszczególnych regionów kraju, podano także.
Źródło: ISBnews