Rząd planuje przyjęcie nowelizacji ustawy o finansach publicznych, która zakłada wydłużenie klauzuli wyjścia ze stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) także na rok 2023 i zastąpienie wskaźnika średniookresowego celu inflacyjnego określanego przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP) stosowanego przy obliczaniu kwoty wydatków na prognozowaną inflację, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów do końca czerwca.
„Projekt odpowiada na potrzebę dalszego dostosowania ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych […] w zakresie stosowania stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) do obecnej sytuacji makroekonomicznej” – czytamy w wykazie.
Planowana zmiana jest następstwem rekomendacji Komisji Europejskiej w tym zakresie.
„Komisja Europejska przewiduje wydłużenie stosowania ogólnej klauzuli wyjścia na rok 2023 i dostrzega konieczność utrzymania w 2023 r. neutralnego nastawienia polityki fiskalnej przy jednoczesnym kontynuowaniu pomocy osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie oraz zwiększaniu inwestycji publicznych ukierunkowanych na zieloną i cyfrową transformację. Znaczne ograniczenie wydatków wynikające ze stosowania obowiązującej formuły SRW, opartej na celu inflacyjnym NBP, nie byłoby spójne z rekomendowanym przez KE neutralnym nastawieniem polityki fiskalnej” – czytamy także.
Projekt – ze względu na znaczne odchylenie inflacji od celu inflacyjnego Narodowego Banku Polskiego (wprowadzonego w 2015 r. i wynoszącego 2,5% +/- 1 pkt proc.) – zakłada zmianę wskaźnika średniookresowego celu inflacyjnego określanego przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP) stosowanego przy obliczaniu kwoty wydatków w oparciu o stabilizującą regułę wydatkową (SRW) na prognozowaną inflację.
Równocześnie dokonana ma zostać korekta bazowej kwoty wydatków SRW, celem uwzględnienia rozbieżności pomiędzy ww. wskaźnikami w latach 2014-2022.
Z uwagi na bezprecedensowe szoki o charakterze globalnym i w efekcie utrzymującą się wysoką dynamikę cen powstały znaczące rozbieżności pomiędzy tymi wskaźnikami, co mimo prognozowanego spadku inflacji może nie mieć charakteru krótkookresowego. Z tego powodu, kwota wydatków wynikająca ze stosowania obowiązującej formuły SRW prowadziłaby do osiągnięcia nadwyżki budżetowej oraz nadwyżki sektora instytucji rządowych i samorządowych już w 2023 r., podano także.
W ocenie Ministerstwa Finansów, taki kształt polityki fiskalnej nie byłby spójny z ww. rekomendacjami KE i uniemożliwiałby kontynuowanie niezbędnych działań związanych z łagodzeniem gospodarczych skutków rosyjskiej agresji na Ukrainę.
Projekt zakłada włączenie NFOŚiGW do zakresu stabilizującej reguły wydatkowej z uwagi na zachowanie spójności ze zobowiązaniami Polski podjętymi w KPO.
Projekt zakłada:
– zmianę formuły obliczania kwoty wydatków na dany rok z uwzględniania wskaźnika celu inflacyjnego NBP [E_n-1(CCPI)] na wskaźnik prognozowanej inflacji [E_n(CPI)].
– wprowadzenie kwoty startowej do obliczenia SRW na rok 2023 w oparciu o zastosowanie zmienionej metodologii w wyliczaniu historycznych wartości SRW.
– wprowadzenie korekty od roku n+1, uwzględniającej rozbieżności prognozowanego i faktycznego poziomu inflacji w danym roku.
– wprowadzenie klauzuli inwestycyjnej na rok 2023 spójnej z rekomendacjami KE.
Jak wynika z informacji mediów, wprowadzenie klauzuli inwestycyjnej zakładałoby wyłączenie z SRW nowych wydatków inwestycyjnych (reguła miałaby nie uwzględniać wzrostu nakładów na inwestycje ponad już wydawane kwoty).
Główny ekonomista finansów Łukasz Czernicki, cytowany przez portal 300gospodarka.pl ocenił, że zmiana wskaźnika inflacji oznacza zwiększenie limitu wydatków o 3-4% PKB.
Na razie klauzula inwestycyjna miałaby obowiązywać w 2023 roku. Rząd przymierza się do przeglądu reguły wydatkowej i jej zreformowania po 2023 r. Polska zabiega m.in. o wyłączenie z reguł fiskalnych UE wydatków na wojsko.
Źródło: ISBnews