Sejm odrzucił większość poprawek Senatu do ustawy o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną. Ustawa ta ujmuje w jednym akcie prawnym sprawy dotyczące zasad transportu tych materiałów.
Posłowie odrzucili poprawki Senatu, polegające na wykreśleniu z ustawy przepisów, dodanych na końcowym etapie sejmowych prac nad ustawą. Przyjęli natomiast poprawkę, korygującą błędne odesłanie.
Ustawa o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną określa zasady bezpieczeństwa w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, w tym w transporcie krajowym, dostosowując polskie przepisy do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago 7 grudnia 1944 r.
Nowe regulacje obejmują wszystkie podmioty zaangażowane w proces transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną (przewoźników i operatorów lotniczych, agentów obsługi naziemnej, wyznaczonych operatorów pocztowych, nadawców m.in. spedytorów przesyłek zawierających materiały niebezpieczne, osoby szkolące oraz producentów materiałów niebezpiecznych jako nadawców), podczas gdy aktualnie obowiązujące przepisy obejmują jedynie podmioty certyfikowane, czyli jedynie operatorów lotniczych i część agentów obsługi naziemnej.
Regulacja ma ograniczyć możliwość wystąpienia incydentów i wypadków z materiałami niebezpiecznymi. Ma także spowodować ograniczenie negatywnego wpływu incydentów i wypadków związanych z transportem materiałów niebezpiecznych na środowisko naturalne oraz zdrowie obywateli.
Zakres regulacji obejmuje zasady prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, w tym zasady nadzoru prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz prezesa Państwowej Agencji Atomistyki nad przestrzeganiem przepisów z zakresu transportu materiałów niebezpiecznych. Wprowadzono też możliwość wykonywania lotów cywilnych na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej z materiałami niebezpiecznymi z lotnisk wojskowych i na lotniska wojskowe.
Przepisy nakładają też obowiązek odbycia odpowiednich szkoleń przez pracowników firm świadczących usługi z zakresu ochrony – odpowiedzialnych za prześwietlanie bagaży w portach lotniczych, określają zasady uzyskiwania uprawnień instruktorów prowadzących szkolenia z zakresu bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, a także sposób przeprowadzania szkoleń oraz egzaminów osób biorących udział w transporcie tych materiałów.
Źródło: ISBnews