Sejm odrzucił poprawki Senatu do ustawy o rodzinnym kapitale opiekuńczym dopuszczające możliwość składania wniosku o świadczenie także w formie papierowej do 1 stycznia 2023 r. Przywrócił także przepisy zakładające, że do zamówień na obsługę tego świadczenia nie stosuje się prawa zamówień publicznych.
Ustawa wprowadza m.in. dodatkowe świadczenie na drugie i kolejne dziecko w rodzinie w wieku 12- 36 miesięcy. Maksymalna łączna kwota świadczeń w ramach kapitału nie może przekroczyć 12 tys. zł na dziecko.
Posłowie odrzucili poprawki Senatu dopuszczające możliwość składania wniosku i załączników do wniosku o świadczenie w postaci papierowej do dnia 1 stycznia 2023 r., i doręczania informacji i decyzji w tej sprawie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) także w formie tradycyjnej.
Jednocześnie Sejm przywrócił wykreślone przez Senat zapisy ustawy stanowiące, że do zamówień na usługi lub dostawy udzielane przez ZUS w związku z realizacją zadań związanych z określaniem warunków nabywania prawa do kapitału oraz zasad przyznawania i wypłacania tego świadczenia nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
Przyjęli natomiast kilka poprawek o charakterze legislacyjnym.
Zgodnie z ustawą, rodzinny kapitał opiekuńczy będzie przysługiwał rodzicom na drugie i kolejne dziecko w okresie od ukończenia 12. do 36. miesiąca życia w wysokości 12 tys. zł łącznie. Decyzja w sprawie pobierania świadczenia na poziomie 1 tys. zł przez rok lub 500 zł przez dwa lata należy do rodziców.
Świadczenie będzie wypłacane przez ZUS. Ustawa zakłada także zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, polegające na dofinansowaniu pobytu dziecka opiekuńczego w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna w wysokości 400 zł miesięcznie. Dofinansowanie ma być przekazywane na pokrycie opłaty za pobyt dziecka w instytucji opieki bezpośrednio na konto tej placówki. To rozwiązanie ma dotyczyć dzieci, które nie będą objęte rodzinnym kapitałem opiekuńczym.
Według szacunków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej (MRPS), dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna obejmie 110 tys. dzieci.
Jak podano w ocenie skutków regulacji (OSR) do projektu ustawy o rodzinnym kapitale opiekuńczym, koszt wprowadzenia ustawy o rodzinnym kapitale opiekuńczym dla budżetu państwa to ponad 3,14 mld zł w 2022 r. i ponad 30,98 mld zł w ciągu 10 lat.
Źródło: ISBnews