Sejm przyjął ustawę o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, która ujmuje w jednym akcie prawnym sprawy dotyczące zasad transportu tych materiałów. Za ustawą głosowało 439 posłów, przeciw było pięciu i pięciu wstrzymało się od głosu.
Wcześniej posłowie przyjęli kilka poprawek.
Ustawa o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną określa zasady bezpieczeństwa w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, w tym w transporcie krajowym, dostosowując polskie przepisy do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
Nowe regulacje obejmują wszystkie podmioty zaangażowane w proces transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną (przewoźników i operatorów lotniczych, agentów obsługi naziemnej, wyznaczonych operatorów pocztowych, nadawców m.in. spedytorów przesyłek zawierających materiały niebezpieczne, osoby szkolące (instruktorów) oraz producentów materiałów niebezpiecznych jako nadawców), podczas gdy aktualnie obowiązujące przepisy obejmują jedynie podmioty certyfikowane, czyli jedynie operatorów lotniczych i część agentów obsługi naziemnej.
Jak podano w uzasadnieniu, ustanowienie i wdrożenie skutecznego nadzoru nad transportem materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa obywateli i przedsiębiorstw oraz ograniczy możliwość wystąpienia incydentów z materiałami niebezpiecznymi i wypadków z materiałami niebezpiecznymi. Przyczyni się również do ograniczenia negatywnego wpływu incydentów i wypadków związanych z transportem materiałów niebezpiecznych na środowisko naturalne oraz zdrowie obywateli (ograniczenia niekontrolowanego rozprzestrzeniania się materiałów niebezpiecznych, takich jak: substancje trujące i zakaźne, gazy, ciecze palne, substancje żrące oraz materiały radioaktywne).
Zakres regulacji obejmuje zasady prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, w tym: zasady nadzoru prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz prezesa Państwowej Agencji Atomistyki nad przestrzeganiem przepisów z zakresu transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną w lotnictwie cywilnym; ograniczenia dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną; możliwość wykonywania lotów cywilnych na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej z materiałami niebezpiecznymi z lotnisk wojskowych i na lotniska wojskowe.
Przepisy nakładają też obowiązek odbycia odpowiednich szkoleń przez pracowników firm świadczących usługi z zakresu ochrony – odpowiedzialnych za prześwietlanie bagaży w portach lotniczych, określają zasady uzyskiwania uprawnień instruktorów prowadzących szkolenia z zakresu bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, a także sposób przeprowadzania szkoleń oraz egzaminów osób biorących udział w transporcie tych materiałów.
Źródło: ISBnews