Sejm przyjął nowelę ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, która zakłada zwiększenie środków na budowę chodników, ścieżek rowerowych, przejść dla pieszych oraz drobne remonty dróg o ponad 2 mld zł. Jednocześnie dodatkowe 200 mln zł ma trafić do marszałków województw na modernizację dróg.
Za nowelą głosowało 429 posłów, przeciw było 13, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Wcześniej posłowie odrzucili zgłoszone poprawki.
Nowela wydłuża także okres wsparcia inwestycji samorządowych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg o dwa lata do 31 grudnia 2030 r. W ocenie skutków regulacji (OSR) wskazano, że będzie to oznaczać zwiększenie środków na ten cel na lata 2029-2030 łącznie o 3,2 mld zł.
Połowa z kwoty 2 mld zł ma trafić do samorządów gminnych, powiatowych i wojewódzkich na modernizację i budowę chodników, ścieżek rowerowych, przejść dla pieszych oraz przystanków autobusowych. Druga część – na drobne remonty i poprawę jezdni.
Dodatkowo ponad 200 mln zł ma trafić do marszałków województw na terenie kraju, na rozwój i modernizację dróg. Zgodnie z nowelą, umowy o dofinansowanie zadań mostowych ma ogłaszać minister infrastruktury.
Nowelizacja wprowadza także przepis stanowiący, że minister właściwy do spraw transportu będzie przeprowadzał nowe nabory, zawierał umowy i sporządzał sprawozdania dla zadań dotyczących budowy, przebudowy lub remontu dróg dojazdowych do terminali intermodalnych lub specjalnych stref ekonomicznych.
Zmienia także status Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, który przestanie być państwowym funduszem celowym, a stanie się rachunkiem bankowym, prowadzonym w Banku Gospodarstwa Krajowego .
Zmiana ma usprawnić i uelastycznić przepływy finansowe Funduszu. Nowe rozwiązania mają przyczynić się do usprawnienia formuły zarządzania finansami RFRD poprzez uproszczenie procedury przygotowania planu finansowego, a tym samym zarządzania samym Funduszem.
Nowela zawiera zmiany m.in. w ustawie o drogach publicznych i ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicają nomenklaturę stosowaną w ustawach i innych przepisach techniczno-budowlanych dotyczących dróg.
Nowe przepisy maja wejść w życie z dniem 21 września 2022 r.
Źródło: ISBnews