Sejm znowelizował ustawę o drogach publicznych, której celem jest m.in. przyspieszenie ogłoszenia naborów na zadania powiatowe i gminne w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2024 i wydłużenie czasu na realizację projektów inwestycyjnych.
Za nowelą głosowało 276 posłów, 12 było przeciw, a 160 wstrzymało się.
Dotyczy ona zapewnienia w przepisach możliwości ogłaszania przez wojewodów naborów na rok 2024 wcześniej, tak aby jeszcze w 2023 r. umożliwić zawarcie z burmistrzami, prezydentami miast, i starostami powiatów umowy o dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych.
Ponadto nowela dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w zakresie systemu elektronicznego poboru opłat drogowych i ułatwienia transgranicznej wymiany informacji na temat nieuiszczenia tych opłat.
W 2023 r. na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i gminnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) przekazanych zostanie ponad 2,6 mld zł. Dzięki temu ma powstać lub zostać zmodernizowanych prawie 2,8 tys. km dróg, w tym ponad 1,5 tys. km dróg powiatowych oraz 1,3 tys. km dróg gminnych.
Rozwiązania dotyczące Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg:
– Wojewodowie będą mogli przyspieszyć ogłoszenie naborów na zadania powiatowe i gminne w ramach RFRD.
– Nabory na 2024 r. będą mogły być ogłoszone wcześniej, tak aby jeszcze w 2023 r. można było zawrzeć z samorządami umowy o dofinansowanie.
Rozwiązania dostosowujące polskie prawo do przepisów UE:
– Złagodzone zostaną podstawowe warunki świadczenia usługi opłaty elektronicznej (EETS) dla jej dostawców
– Rezygnacja z obowiązku zawarcia przez dostawców EETS umów z wszystkimi podmiotami, które pobierają opłaty na obszarach EETS na terytorium UE (obowiązek będzie obejmował cztery państwa, a nie wszystkie państwa, jak dotychczas).
– Zmiana warunków wykreślenia dostawcy EETS z rejestru EETS.
– Wprowadzenie przepisów dotyczących terminu wdrażania nowych elektronicznych systemów poboru opłat albo dokonywania istotnych zmian w tych systemach. Rozwiązanie to ma zapewnić dostawcom EETS możliwości odpowiedniego dostosowania systemów.
– Uściślenie obowiązków użytkowników usługi EETS, które mają na celu zapewnienie prawidłowego poboru opłat za przejazd od tych podmiotów. Ustalenie jasnego podziału odpowiedzialności w tym zakresie pomiędzy użytkownikami a dostawcami EETS.
– Wprowadzenie ram prawnych dla transgranicznej wymiany danych o naruszeniach obowiązku uiszczania opłat drogowych. Dzięki temu rozwiązaniu ma zostać zwiększona skuteczność egzekucji obowiązku ponoszenia tych opłat od użytkowników dróg z innych państw UE.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło: ISBnews