Senat wprowadził poprawki do nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, które m.in. umożliwiają ministrowi właściwemu ds. transportu wydanie rozporządzeń określających zakres wymagań w procedurze homologacji dodatkowych napędów elektrycznych. Za nowelą wraz z poprawkami głosowało 95 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w zakresie systemów homologacji pojazdów i ich wyposażenia.
Jedna z wprowadzonych poprawek zakłada, że minister właściwy do spraw transportu określi w drodze rozporządzenia m.in. zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji dodatkowych napędów elektrycznych służących do napędu pojazdów kategorii M, N, O, L, T, C, silnikiem elektrycznym zasilanym baterią lub ogniwami paliwowymi, szczegółowe czynności dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego i służby technicznej w procedurze homologacji dodatkowych napędów elektrycznych, a także zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych oraz kontroli zgodności montażu dodatkowego napędu elektrycznego.
Inne z poprawek usuwają zapisy dotyczące odpłatności niektórych kontroli prowadzonych przez dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Senatorowie usunęli także z noweli przepisy dot. kwestii montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem (kwestie te znajdą się w rozporządzeniu ministra infrastruktury).
Nowela wyznacza dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego jako organ, który udziela homologacji, sprawuje nadzór nad rynkiem oraz we właściwy sposób prowadzi bazę danych w ramach elektronicznych świadectw zgodności, które wydają producenci pojazdów.
Reguluje też kwestię procedury homologacji pojazdów, przedmiotu wyposażenia lub części, montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu oraz określenia zasad postępowania dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz służb technicznych związanych z tymi procedurami.
Część wprowadzonych przepisów ma charakter proceduralny, związany z wydawaniem, zmianą, cofaniem, zawieszaniem świadectw homologacji albo dokumentów równoważnych tym świadectwom, jak np. indywidualne dopuszczenie pojazdu, bądź też o charakterze technicznym, wskazującym wymagania obowiązujące w procesie wprowadzania nowych pojazdów oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części na rynek w Polsce.
W wyniku dostosowania krajowych regulacji do przepisów międzynarodowych w obszarze procedur homologacyjnych polscy producenci będą mieli możliwość wprowadzenia na rynek każdego państwa Unii Europejskiej nowego pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części bez potrzeby uzyskiwania dodatkowych dokumentów.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 kwietnia 2023 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.
Źródło: ISBnews